Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ФОРМУВАННЯ ПІДСИСТЕМИ КОНТРОЛІНГУ СТРАТЕГІЧНИХ ПОКАЗНИКІВ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ПІДПРИЄМСТВА

FORMATION OF THE CONTROL SUBSYSTEM OF STRATEGIC INDICATORS OF COMPETITIVE ADVANTAGES OF THE ENTERPRISE

Cторінки: 36-40. Номер: №2, Том 2, 2022 (304)

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-304-2(2)-06

Ольга ГРОМОВА
Вінницький торговельно-економічний інститут ДТЕУ
https://orcid.org/0000-0003-3326-4742
e-mail: olga85gromova@gmail.com
Віталій ШАРКО
Вінницький торговельно-економічний інститут ДТЕУ
https://orcid.org/0000-0001-5830-8911
e-mail: vorfahr@ukr.net

Olga HROMOVA, Vitalii SHARKO
Vinnytsia Trade and Economics Institute of State University of Trade and Economics, Ukraine

 Анотація мовою оригіналу

     В роботі наведено результати досліджень підсистеми контролінгу стратегічних показників конкурентних переваг підприємства. Обґрунтовано рівень впливу діагностики в маркетинговому стратегічному менеджменті на покращання функціонування підсистеми контролінгу. Надано рекомендації щодо впровадження підсистеми контролінгу рівня конкурентоздатності промислового підприємства в систему управління.

Ключові слова: контролінг, моніторинг, стратегічне управління, конкурентоздатність, підприємство, ринок.

Розширена анотація англійською мовою

     In the article, the interpretation of holisticness in the structural model of marketing strategic management of the competitiveness of the enterprise is formed. The functional content of marketing strategic management of competitiveness in the management system of a machine-building enterprise is substantiated. The functional interrelationships of the company’s divisions in the strategic management of competitiveness are interpreted.

Functional stages in the subsystem of evaluating the competitiveness of the enterprise are proposed. An interpretation of the interaction of the structural elements of the marketing strategic management system in increasing the competitiveness of an industrial enterprise based on a holistic approach to management processes is offered.

Economic parameters are grouped for monitoring the level of marketing and strategic support of competitiveness of industrial enterprises. The functional differences of the subsystem of controlling, monitoring and control in the system of managing the competitiveness of the enterprise are determined. The correspondence of the principles of the subsystem of controlling the level of competitiveness of the enterprise and the system of marketing strategic management is presented.

The level of influence of diagnostics in marketing strategic management on improving the functioning of the controlling subsystem is substantiated. A model of the subsystem for controlling the level of competitiveness of an industrial enterprise is proposed. The conditions of improvement and functioning of the subsystem of control of the level of competitiveness of an industrial enterprise are detailed. The author provided recommendations on the implementation of the control subsystem of the level of competitiveness of an industrial enterprise into the management system.

Key words: controlling, monitoring, strategic management, competitiveness, enterprise, market.

Література

  1. Башкатова Ю. И. Контроллинг : [учебно-методический комплекс] / Ю. И. Башкатова. – М. : Изд. центр ЕАОИ, 2009. – 104 с. ; Петренко С. Н. Контроллинг : [учебное пособие] / С. Н. Петренко – К. : «Ника-Центр, Эльга», 2003. – 327 с.
  2. Громова О. Є. Стратегічне управління конкурентоздатністю підприємства: маркетингові аспекти формування : монографія / О. Є. Громова. – Хмельницький : ХНУ, 2020. – 350 с.
  3. Громова О. Є. Еволюція формування стратегічного менеджменту у підвищенні конкурентоздатності підприємств : монографія / В. М. Нижник, О. Є. Громова // Integration of traditional and innovative scientific researches: global trends and regional aspect : collective monograph / edited by authors. 2nd ed. Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2020. – 310 p. – P. 72–95.
  4. Громова О. Є. Оцінка фінансового стану машинобудівних підприємств України та шляхи їх покращення / О. Є. Громова, А. Є. Громова // Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. – 2017. – Vol. 5. – No 6. – P. 62–65.
  5. Жадько К. С. Моніторинг, діагностика та контроль у системі контролінгу діяльності суб’єктів підприємницької діяльності [Електронний ресурс] / К. С. Жадько // Ефективна економіка. – № 10. – 2015. – Режим доступу до журн. : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4873
  6. Нижник В. М., Шарко В. М., Громова О. Є. Формування маркетингово-логістичної служби промислового підприємства / В. М. Нижник, В. В. Шарко, О. Є. Громова // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. – 2021. – № 5. – Т.1. – С. 12–17.

References

  1. Bashkatova Yu. Y. Kontrollynh : [uchebno-metodycheskyi kompleks] / Yu. Y. Bashkatova. – M. : Yzd. tsentr EAOY, 2009. – 104 s. ; Petrenko S. N. Kontrollynh : [uchebnoe posobye] / S. N. Petrenko – K. : «Nyka-Tsentr, Эlha», 2003. – 327 s.
  2. Hromova O. Ye. Stratehichne upravlinnia konkurentozdatnistiu pidpryiemstva: marketynhovi aspekty formuvannia : monohrafiia / O. Ye. Hromova. – Khmelnytskyi : KhNU, 2020. – 350 s.
  3. Hromova O. Ye. Evoliutsiia formuvannia stratehichnoho menedzhmentu u pidvyshchenni konkurentozdatnosti pidpryiemstv : monohrafiia / V. M. Nyzhnyk, O. Ye. Hromova // Integration of traditional and innovative scientific researches: global trends and regional aspect : collective monograph / edited by authors. 2nd ed. Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2020. – 310 p. – P. 72–95.
  4. Hromova O. Ye. Otsinka finansovoho stanu mashynobudivnykh pidpryiemstv Ukrainy ta shliakhy yikh pokrashchennia / O. Ye. Hromova, A. Ye. Hromova // Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. – 2017. – Vol. 5. – No 6. – P. 62–65.
  5. Zhadko K. S. Monitorynh, diahnostyka ta kontrol u systemi kontrolinhu diialnosti subiektiv pidpryiemnytskoi diialnosti [Elektronnyi resurs] / K. S. Zhadko // Efektyvna ekonomika. – № 10. – 2015. – Rezhym dostupu do zhurn. : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4873
  6. Nyzhnyk V. M., Sharko V. M., Hromova O. Ye. Formuvannia marketynhovo-lohistychnoi sluzhby promyslovoho pidpryiemstva / V. M. Nyzhnyk, V. V. Sharko, O. Ye. Hromova // Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. – 2021. – № 5. – T.1. – S. 12–17.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate