Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ВПЛИВ КОНЦЕПЦІЇ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ТУРИЗМУ НА ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГОВИХ СТРАТЕГІЙ ТУРИСТИЧНИХ КОМПАНІЙ

INFLUENCE OF THE CONCEPT OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF TOURISM ON THE FORMATION OF MARKETING STRATEGIES OF TOURIST COMPANIES

Cторінки: 203-209. Номер: №2, Том 2, 2022 (304)

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-304-2(2)-32

Інга КРУПЕННА
Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
https://orcid.org/0000-0002-4374-6350
i.budnikevich@chnu.edu.ua
Яна ГОРБАТЮК
Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
horbatiuk.yana@chnu.edu.ua

Inga KRUPENNA, Yana HORBATIUK
Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University

 Анотація мовою оригіналу

     В статті досліджено вплив сучасного тренду  укріплення концепції сталого розвитку туризму на формування маркетингових стратегій туристичних компаній, на оновлення інструментів туристичного маркетингу, які стають більш персоналізованими, інклюзивними, «розумними», діджиталізованими, партнерськими та екологічними. Відзначено, що маркетингові стратегії сталого туризму формуються в напрямку досягнення змін, які забезпечують перехід на вищий рівень збалансованості економічного, соціального та екологічного розвитку туристичної галузі. Розглянуті зміни, які супроводжують постковідні тренди стійкості туристичної індустрії.

Відзначено, що при виборі місця відпочинку та подорожування туристи нечасто звертаються до рейтингів та оцінок конкурентоспроможності, вони їдуть туди, де їм комфортно, де зможуть отримати враження від відпочинку. Важливими показниками туристичної репутації тієї чи іншої країни є рейтинги світових авторитетних інтернет-агрегатів, що працюють у сфері туризму. Зазначено, що вирішальним чинником вибору місця подорожі та формування туристичних потоків є привабливість та гостинність місцевих жителів, тому актуалізуються формальні та неформальні  рейтинги країн і територій з найбільш дружніми жителями.

Зроблено висновок, що на маркетингові стратегії туристичних компаній будуть впливати: зростаючі економічні та геополітичні виклики; наслідки пандемії Covid-19; війна в Україні; стрімке зростання цін на енергоносії та подорожчання туристичних пакетів; зростаюча роль інклюзивності, концепції доступного туризму, стійкості у відновленні сектора, стійкості ланцюгів постачання та екосистеми індустрії туризму та подорожей; інвестиції в цифрові рішення та технології; вплив соціальних мереж на вибір місця, часу та формату подорожі.

Ключові слова: сталий розвиток туризму, стійкий туризм, цінності сталого розвитку, маркетингові стратегії, туристичний маркетинг,  маркетингові інструменти.

 Розширена анотація англійською мовою

     The article examines the impact of the modern trend of strengthening the concept of sustainable development of tourism on the formation of marketing strategies of tourism companies, on updating tourism marketing tools that are becoming more personalized, inclusive, “smart”, digitized, partnership and ecological. It is noted that the marketing strategies of sustainable tourism are formed in the direction of achieving changes that ensure the transition to a higher level of balance of the economic, social and environmental development of the tourism industry. The changes accompanying the post-Covid sustainability trends of the tourism industry are considered. It was emphasized that despite the importance of travelers’ health and safety, price transparency, value, environment and environment of service provision, gastronomy, emotions, accessibility, inclusiveness and barrier-freeness have gained importance. positive consumer experience and sustainable business practices.

It is noted that when choosing a place of rest and travel, tourists rarely refer to ratings and assessments of competitiveness, they go where they feel comfortable, where they can get the impression of rest. Important indicators of the tourist reputation of a country are the ratings of the world’s authoritative Internet aggregates working in the field of tourism. It is noted that the decisive factor in the choice of a travel destination and the formation of tourist flows is the attractiveness and hospitality of local residents, therefore formal and informal ratings of countries and territories with the friendliest residents are updated. Attention is focused on the popularity of the new concept of travel – “slow tourism”, on the formation of new models and trends in the tourism sector in the long and short term: increasing the role of national and regional tourism; increased attention to sustainable development and responsible tourism; technology and digitalization of the tourism sector; “smart tourist destinations”, cognitive tourism; new generations of consumers.

It was concluded that the marketing strategies of tourism companies will be influenced by: growing economic and geopolitical challenges; consequences of the Covid-19 pandemic; war in Ukraine; the rapid increase in energy prices and the increase in the price of tourist packages; the growing role of inclusivity, the concept of accessible tourism, sustainability in the recovery of the sector, the sustainability of supply chains and the ecosystem of the tourism and travel industry; investments in digital solutions and technologies; the influence of social networks on the choice of place, time and format of travel.

Keywords: sustainable development of tourism, sustainable tourism, values of sustainable development, marketing strategies, tourism marketing, marketing tools.

Література

  1. Aall Carlo Sustainable Tourism in Practice: Promoting or Perverting the Quest for a Sustainable Development? Sustainability. 2014. Vol/6. Р. 2562-2583
  2. Baseline Report on the Integration of Sustainable Consumption and Production Patterns into Tourism Policies. URL: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284420605
  3. Big 7 Media. URL: https://bigseventravel.com/news/
  4. com Reveals the Trends Shaping Sustainable Travel in 2022. URL: https://www.gstcouncil.org/booking-com-2022-sustainable-travel-report/
  5. Çeltec E. Handbook of Research on Smart Technology Applications in the Tourism Industry. URL: https://www.mincotur.gob.es/Publicaciones/Publicacionesperiodicas/EconomiaIndustrial/RevistaEconomiaIndustrial/418/SEGUNDA%20CRÍTICA.pdf
  6. Crime Index 2022. URL: https://www.numbeo.com/crime/rankings.jsp?title=2022&displayColumn=1
  7. URL: https://www.eurocontrol.int
  8. Horwath HTL. Tourism megatrends: 10 facts you need to know about tourism in the future. New York. 2015. URL: http://corporate.cms-horwathhtl.com/wp-content/uploads/sites/2/2015/12/Tourism-Mega-Trends4.pdf
  9. How to Effectively Market to Travel Agents on Global Distribution Systems. URL: https://connect.amadeus-hospitality.com/hubfs/Amadeus%20Global%20Travel%20Agent%20Report%202022.pdf
  10. ISO 21401:2018 Tourism and related services – Sustainability management system for accommodation establishments – Requirements. URL: https://www.iso.org/standard/70869.html
  11. ISO 21621:2021 Tourism and related services – Traditional restaurants – Visual aspects, decoration and services. URL: https://www.iso.org/standard/71253.html
  12. ISO 21902:2021 Tourism and related services – Accessible tourism for all – Requirements and recommendations. URL: https://www.iso.org/standard/72126.html
  13. Kharas H. The emerging middle class in developing countries. Research area: Global Development Outlook. 2010. URL: https://search.oecd.org/development/pgd/44457738.pdf
  14. The Travel & Tourism Competitiveness Index.The World Economic Forum 2019 р. www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf
  15. Tourism recovery accelerates to reach 65% of pre-pandemic levels. URL: https://www.unwto.org/taxonomy/term/347
  16. World Travel & Tourism Council, Travel & Tourism as a Catalyst for Social Impact, February 2021, pp. 3–4: https://www.anat.ro/wp-content/uploads/2021/02/Travel_and_Tourism_as_a_Catalyst_for_Social_Impact.pdf

References

  1. Aall Carlo Sustainable Tourism in Practice: Promoting or Perverting the Quest for a Sustainable Development? Sustainability. 2014. Vol/6. Р. 2562-2583
  2. Baseline Report on the Integration of Sustainable Consumption and Production Patterns into Tourism Policies. Available at: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284420605
  3. Big 7 Media. URL: https://bigseventravel.com/news/
  4. com Reveals the Trends Shaping Sustainable Travel in 2022. URL: https://www.gstcouncil.org/booking-com-2022-sustainable-travel-report/
  5. Çeltec E. Handbook of Research on Smart Technology Applications in the Tourism Industry. URL: https://www.mincotur.gob.es/Publicaciones/Publicacionesperiodicas/EconomiaIndustrial/RevistaEconomiaIndustrial/418/SEGUNDA%20CRÍTICA.pdf
  6. Crime Index 2022. Available at: https://www.numbeo.com/crime/rankings.jsp?title=2022&displayColumn=1
  7. Available at: https://www.eurocontrol.int
  8. Horwath HTL. Tourism megatrends: 10 facts you need to know about tourism in the future. New York. 2015. Available at: http://corporate.cms-horwathhtl.com/wp-content/uploads/sites/2/2015/12/Tourism-Mega-Trends4.pdf
  9. How to Effectively Market to Travel Agents on Global Distribution Systems. Available at: https://connect.amadeus-hospitality.com/hubfs/Amadeus%20Global%20Travel%20Agent%20Report%202022.pdf
  10. ISO 21401:2018 Tourism and related services – Sustainability management system for accommodation establishments – Requirements. Available at: https://www.iso.org/standard/70869.html
  11. ISO 21621:2021 Tourism and related services – Traditional restaurants – Visual aspects, decoration and services. Available at: https://www.iso.org/standard/71253.html
  12. ISO 21902:2021 Tourism and related services – Accessible tourism for all – Requirements and recommendations. Available at: https://www.iso.org/standard/72126.html
  13. Kharas H. The emerging middle class in developing countries. Research area: Global Development Outlook. 2010. Available at: https://search.oecd.org/development/pgd/44457738.pdf
  14. The Travel & Tourism Competitiveness Index.The World Economic Forum 2019 р. Available at: www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf
  15. Tourism recovery accelerates to reach 65% of pre-pandemic levels. Available at: https://www.unwto.org/taxonomy/term/347
  16. World Travel & Tourism Council, Travel&Tourism as a Catalyst for Social Impact, February 2021, pp. 3–4: Available at:: https://www.anat.ro/wp-content/uploads/2021/02/Travel_and_Tourism_as_a_Catalyst_for_Social_Impact.pdf

Post Author: Кравчик Юрій

Translate