ВПРОВАДЖЕННЯ МАРКЕТИНГОВОГО ІНСТРУМЕНТАРІЮ СТРАТЕГІЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ ІННОВАЦІЙ В ПРОЦЕСІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАШИНОБУДІВНИХ ПІДПРИЄМСТВ
IMPLEMENTATION OF THE MARKETING TOOLKIT OF STRATEGIC MANAGEMENT OF INNOVATIONS IN THE PROCESS OF ENSURING THE EFFICIENCY OF THE MACHINE-BUILDING ENTERPRISE’S FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY
Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №2 (316). C. 54-58
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 316, №2. pp. 54-58
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-316-2-8
Віра ШПИЛЬОВА
Приватний вищий навчальний заклад «Європейський університет»
https://orcid.org/0000-0002-3891-3804
Наталія ПОЛЬОВА
Приватний вищий навчальний заклад «Європейський Університет»
https://orcid.org/0000-0002-5140-2136
Віктор ШПИЛЬОВИЙ
Приватний вищий навчальний заклад «Європейський університет»
https://orcid.org/0000-0002-6071-9522
Vira SHPILEVA, Nataliya POLYOVA, Viktor SHPYLOVYI
Private Higher Educational Establishment «European University»
Анотація мовою оригіналу
У статті наголошено на важливості стратегічного менеджменту інновацій в процесі забезпечення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Виділено необхідність впровадження маркетингового інструментарію та його роль при стратегічному управлінні інноваційними та зовнішньоекономічними процесами підприємства. Отримані результати проведеного аналізу останніх досліджень і публікацій дозволи зробити висновок, що сучасні тенденції призвели до змін наукових інтересів стосовно вивчення пріоритетних сфер діяльності підприємств та передумов, що визначають успіх їх розвитку. Виділено перелік умов, що розширюють сфери застосування маркетингового інструментарію при посиленні інноваційної активності підприємств машинобудування у системі зовнішньоекономічної діяльності. Наведено переваги маркетингового інструментарію та наслідки відмови від їх впровадження для машинобудівних підприємств при розвитку інноваційної та зовнішньоекономічної діяльності.
Ключові слова: маркетинг, стратегічний менеджмент, зовнішньоекономічна діяльність, інновації, підприємство, машинобудування.
Розширена анотація англійською мовою
The article emphasizes the importance of strategic innovation management in the process of ensuring the effectiveness of the enterprise’s foreign economic activity. The necessity of implementing marketing tools and its role in the strategic management of innovative and foreign economic processes of the enterprise is highlighted. The obtained results of the analysis of the latest research and publications allowed us to conclude that modern trends have led to changes in scientific interests regarding the study of priority areas of enterprise activity and prerequisites that determine the success of their development. When ensuring the efficiency of foreign economic activity, it is appropriate for machine-building enterprises to develop a system of strategic management of innovations. The list of conditions that expand the scope of application of marketing tools in strengthening the innovative activity of the machine-building enterprise in the system of foreign economic activity is highlighted: formation of a motivational environment; implementation of Industry 4.0 technologies; use of alternative sources of investment; development of the potential of innovative activity; information provision and database formation; expansion of foreign economic relations; development of communications and creation of digital platforms; development of organizational culture. The marketing toolkit should take into account the influence of globalization trends, changes in the environment of resource provision, structural transformations of the national economy, etc., which allows to successfully solve the tasks and create the necessary prerequisites for strengthening the innovative activity and development of the enterprise’s foreign economic relations. The advantages of marketing tools and the consequences of refusing their implementation for machine-building enterprises in the development of innovative and foreign economic activities are given.
Key words: marketing, strategic management, foreign economic activity, innovation, enterprise, engineering.