СТРАТЕГУВАННЯ В УПРАВЛІННІ РИНКОВОЮ КАПІТАЛІЗАЦІЄЮ КОРПОРАТИВНИХ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ
STRATEGIZING IN THE MANAGEMENT OF MARKET CAPITALIZATION OF CORPORATE AGRICULTURAL ENTERPRISES
Сторінки: 309-313 Номер: №5, Том 2, 2021 (298)
Автори:
СУСЛІКОВ А.
ННЦ «Інститут аграрної економіки»
https://orcid.org/0000-0002-2126-0691
e-mail: Suslikov.Andrii@gmail.com
Andrii SUSLIKOV
NSC “Institute of Agrarian Economics”
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(2)-52
Надійшла / Paper received : 11.09.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021
Анотація англійською мовою
Досліджено зміст стратегування в управлінні ринковою капіталізацією корпоративних аграрних підприємств. Показано, що стратегія управління ринковою капіталізацією корпоративного аграрного підприємства є складовою загальної економічної стратегічної політики сталого розвитку компанії. Встановлено, що метою стратегії є максимізація ринкової капіталізації підприємства, а стратегічною ціллю – забезпечення достатнього обсягу капіталу для соціального-економічного, екологічного й виробничого розвитку. Принципами стратегування визначено системність, прозорість, компетентність, ефективність і планову адаптивність. Суб’єктами управління ринковою капіталізацією корпоративних аграрних підприємств є топ-менеджмент і фінансовий менеджмент корпорації, андеррайтери й акціонери. Об’єктами управління ринковою капіталізацією визначено акції та їхні курси, дивіденди, інвестиційні ризики, вартість активів компанії, фінансові результати, капітал, корпоративний імідж тощо. Обґрунтовано виділення фінансових і нефінансових цілей в стратегуванні управління ринковою капіталізацією, що випливає зі встановлення цільових стратегічних параметрів максимізації ринкової вартості підприємства та забезпечення його сталого розвитку. Виокремлено фінансові, адміністративні і правові методи стратегічного управління ринковою капіталізацією. До основних етапів стратегування в управлінні ринковою капіталізацією віднесено аналіз стану розвитку корпоративного підприємства, визначення місії і візії, встановлення цілей і завдань, розробка субстратегій управління вартістю підрозділів агрокорпорації, реалізація стратегії, моніторинг та обґрунтоване корегування стратегічних цілей і планів. Показано, що інструментами й важелями стратегічного управління ринковою капіталізацією корпоративних аграрних підприємств є андеррайтинг, корпоративний фінансовий менеджмент та стратегічний маркетинг.
Ключові слова: стратегування; стратегія; ринкова капіталізація; корпоративні аграрні підприємства; стратегічний фінансовий менеджмент.
Розширена анотація українською мовою
The essence of strategizing in the management of market capitalization of corporate agricultural enterprises has been studied. It has been shown that the strategy of managing the market capitalization of a corporate agricultural enterprise is a component of the overall economic strategic policy for sustainable development of the company. It has been determined that the purpose of the strategy is maximizing the market capitalization of the enterprise, and the strategic goal is to ensure a sufficient amount of capital for socio-economic, environmental and production development. The principles of strategy are systematic, transparent, competent, efficient and planned adaptability. The subjects of market capitalization management of corporate agricultural enterprises are top management and financial management of the corporation, underwriters and shareholders. The objects of market capitalization management have been defined as shares and their rates, dividends, investment risks, value of company assets, financial results, capital, corporate image, etc. The separation of financial and non-financial goals in the strategy of market capitalization management have been substantiated, which follows from the establishment of target strategic parameters for maximizing the market value of an enterprise and ensuring its sustainable development. The financial, administrative and legal methods of strategic market capitalization management have been allocated. The main stages of strategizing in the management of market capitalization include analysis of the state of development of a corporate enterprise, definition of mission and vision, setting goals and objectives, development of substrategies for managing the value of the units of an agricultural corporation, implementation of strategy, monitoring and reasonable adjustment of strategic goals and plans. It has been shown that the instruments and levers of strategic management of market capitalization of corporate agricultural enterprises are underwriting, corporate financial management and strategic marketing.
Key words: strategizing; strategy; market capitalization; corporate agricultural enterprises; strategic financial management.
References
- Stadnyk, V.V, Rudnichenko, Y.M., Tomalia, T.S., Nepohodina, N.I. (2008). Innovatsiino-investytsiini stratehii v upravlinni rynkovoiu vartistiu pidpryiemstva. Khmelnytskyi: KhNU.
- Burban, O.V. (2021). Valuation Role as a Tool of Decision-Preparing for Foundation of Company Market Capitalization. Eсonomic Forum, 1, 116–121.
- Bilych, A.V. (2013). Theoretical and Practical Aspects of Business Valuation based on DCF-method (Discounted Cash Flow). Economika APK, 8, 78–84.
- Serdyukov, K.G., Alieinikova, N.M. (2017). Improvement of Joint Stock Company Valuation using the Market Approach. Development Management, 3-4, 88–96.
- Varnalii, Z.S., Lototskyi, M.Y. (2013). The Relationship between Capitalization and Financial Security of Enterprises. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, 5(144), 96–101.
- Iorgachova, M.I., Kovalova, O.M., Kotsіurubenko, G.M. (2020). Value-Based Management in the System of Company’s Corporate Governance. Ekonomika ta derzhava, 5, 111–115.
- Kryvovyazyuk, I.V., Pushkarchuk, I.M., Volynchuk, Y.V. (2017). Capitalization as the Basis for Dynamic Development Enterprises. Eсonomic Forum, 1, 135–144.
- Nesterchuk, Yu.O., Ulianych, Yu.V. (2013). Rozvytok kapitalizatsii silskohospodarskykh pidpryiemstv. Uman: «Sochinskyi» Publisher.
- Hutorov, A.O., Lupenko, Y.O., Yermolenko, O.A., Dorokhov, O.V. (2018). Strategic Management of the Agrarian Sector of Economy based on the Analysis of Value Chains. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Series II: Forestry, Wood Industry, Agricultural food Engineering, 11(2), 101–114