ВИЗНАЧЕННЯ ПЛИВУ ВНУТРІШНІХ І ЗОВНІШНІХ СТЕЙКХОЛДЕРІВ НА РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВА
DETERMINATION OF THE FLOW OF INTERNAL AND EXTERNAL STAKEHOLDERS ON THE DEVELOPMENT OF THE ENTERPRISE
Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №5 (322). C. 21-27
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 322, №5. pp. 21-27
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-322-5-3
Тетяна ВЛАСЕНКО
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0002-9515-2423
Tetiana VLASENKO
Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics
Анотація мовою оригіналу
Сучасні системи управління підприємствами можуть бути ефективними лише тоді, коли вони адаптовані до динаміки як зовнішнього, так і внутрішнього середовища бізнесу та забезпечують своєчасні зміни всіх процесів для реалізації нових проєктів, що використовують нові можливості або мінімізують загрози та ризики. Одним з постулатів концепції розвитку підприємства є збалансований облік інтересів та очікувань стейкхолдерів організації під час здійснення діяльності. Тому необхідна формалізація функцій та обов’язків щодо комунікації із зацікавленими сторонами, збору інформації та пріоритетів потреб стейкхолдерів. Взаємодія із зацікавленими сторонами має бути не разовою процедурою, а безперервним процесом, що супроводжує етапи планування, здійснення заходів і формування звітності. Очевидно, що навіть у компаніях, які не дотримуються цих принципів у своїх стратегіях, існують механізми взаємодії зі стейкхолдерами. Виявлення зацікавлених сторін часто є недооціненим аспектом стратегічного планування стійкості та включає визначення внутрішніх і зовнішніх зацікавлених сторін. Менеджери компанії мають розуміти, які стейкхолдери здатні вплинути на її діяльність, і наскільки вони зацікавлені у її процвітанні. Цей крок дозволяє виявити первинну групу стейкхолдерів, інтереси яких мають ставитися у пріоритет, і, отже, їх слід залучати до процесів прийняття рішень для підприємства. Під час розроблення стратегії компанії варто ознайомитися з їхньою думкою, дати можливість брати участь у обговоренні управлінських питань. Оптимальна взаємодія одночасно з усіма стейкхолдерами досить складна і проблематична, адже відносини між стейкхолдерами часто важко описати кількісно – це нелінійні взаємозв’язки, які також одночасно перебувають у мережевій взаємодії з іншими агентами мережі. Знаходження оптимального балансу задоволення інтересів стейкхолдерів дозволить підприємству розробити оптимальний план поведінки. Результати ефективної роботи механізму управління взаємовідносинами зі стейкхолдерами виражаються як в економічних результатах – зростанні вартості бізнесу, оптимізації доходів, витрат, віддачі від інвестицій, і у результатах, які визначають успіх підприємств у майбутньому, – розвиток бренду, підвищення моральної відповідальності співробітників, поліпшення якості персоналу, який наймають, розвиток ефективної логістики, підвищення стійкості бізнесу шляхом найкращого управління ризиками.
Ключові слова: стейкхолдери, підприємство, діяльність, взаємодія, вплив.
Розширена анотація англійською мовою
Modern enterprise management systems can be effective only when adapted to the dynamics of the external and internal business environment and ensure timely changes of all processes for implementing new projects that use new opportunities or minimize threats and risks. One of the postulates of the concept of enterprise development is a balanced accounting of the interests and expectations of the organization’s stakeholders during the implementation of activities. Therefore, it is necessary to formalize the functions and responsibilities regarding communication with interested parties, gathering information, and prioritizing the needs of stakeholders. Interaction with interested parties should not be a one-time procedure but a continuous process accompanying the planning, implementation, and reporting stages.
Evidently, even in companies that do not follow these principles in their strategies, there are interaction mechanisms with stakeholders. Stakeholder identification is often an underappreciated aspect of strategic sustainability planning and involves identifying internal and external stakeholders. Company managers must understand which stakeholders can influence its activities and how interested they are in its prosperity. This step allows you to identify the primary group of stakeholders whose interests should be prioritized and, therefore, should be involved in the decision-making processes for the enterprise. During the development of the company’s strategy, it is worth getting acquainted with their opinion, allowing participating in the discussion of management issues. Optimum simultaneous interaction with all stakeholders is quite complex and problematic because relations between stakeholders are often difficult to describe quantitatively – they are non-linear relationships simultaneously in network interaction with other network agents. Finding the optimal balance of satisfying stakeholders’ interests will allow the company to develop an optimal behavior plan. The results of the effective operation of the mechanism of managing relationships with stakeholders are expressed both in economic consequences – an increase in business value, optimization of income, expenses, and return on investment, and in results that determine the success of enterprises in the future – brand development, increasing the moral responsibility of employees, improving the quality of personnel, which is employed, the development of efficient logistics, increasing the sustainability of the business through the best risk management.
Keywords: stakeholders, enterprise, activity, interaction, influence.