Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ЗАГРОЗИ ТА МОЖЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНИХ ДЕСТИНАЦІЙ В СУЧАСНИХ УМОВАХ: МАРКЕТИНГОВИЙ АСПЕКТ

THREATS AND OPPORTUNITIES OF DEVELOPMENT OF TOURIST DESTINATIONS IN MODERN CONDITIONS: MARKETING ASPECT

Сторінки: 42-48. Номер: №5, 2020 (286)

Автори:
БУДНІКЕВИЧ І. М., БАРАНЮК Д. С., КРУПЕННА І. А.
Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

Budnikevych I., Baraniuk D., Krupenna I.
Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-286-5-9
Надійшла / Paper received : 01.10.2020
Надрукована / Paper Printed : 05.11.2020

Анотація мовою оригіналу

В статті розглянуто маркетинговий аспект реагування  світових туристичних дестинацій на  загрози та можливості, які наразі формуються середовищем їх функціонування та розвитку. Акцентовано увагу на важливості  маркетингу в розвитку туристичних дестинацій та сформовано визначення  туристичної дестинації на основі маркетингового підходу, уточнено розуміння маркетингу туристських дестинацій. В статті звернута увага на катастрофічний вплив пандемії коронавірусу на функціонування дестинацій, на можливі сценарії розвитку, сформовані UNWTO, на необхідність  розробки і впровадження нових моделей прийому туристів в туристичних регіонах. Розглянуті практики, рекомендації,  інструменти  стратегій підтримки туристичних регіонів, описані заходи, запроваджені урядами різних країн (Польщі, Португалії, Іспанія, Великобританія, Туреччини). Визначено, що практично усі туристичні дестинації різних рівнів розробляють та реалізують комунікаційні та маркетингові кампанії для просування поточних та майбутніх пропозицій. Розглянуті заходи, які реалізуються в Україні в напрямку нівелювання загроз, які формуються пандемією COVID-19 для туризму та індустрії гостинності. Зроблено висновок, що в силу значної детермінованості розвитку туристичних  дестинацій факторами внутрішнього і зовнішнього середовища, ключовою умовою їх успішного розвитку є врахування загальносвітових трендів, розумне запозичення позитивних сервісних практик і конструктивна державна та регіональна політика.
Ключові слова: туристичні дестинації, маркетинг туристичних дестинацій, загрози середовища, можливості середовища, пандемія COVID-19, маркетингові інструменти, туристичні регіони.

Розширена анотація англійською мовою

The article regards marketing aspect of reaction of world tourist destinations to threats and opportunities that are now formed by environment of their functioning and development. Main attention is accentuated to importance of marketing in development of tourist destinations, on formation of notion of tourist destination on the basis of marketing approach, on specifying the understanding of tourist destinations marketing. The article pays attention to disaster influence of coronavirus pandemic to functioning of destinations, to possible scenarios of development formed by UNWTO, to necessity of elaboration and implementation of new models of tourists receiving in tourism areas. The article also considers practices, recommendations, strategic instruments of support of tourism areas, describes activities implemented by governments of various countries (Poland, Portugal, Spain, Great Britain, Turkey). It determines that practically all tourist destinations of different levels elaborate and implement communicational and marketing campaigns for promotion of current and future offers. Experience of Turkey is investigated regarding support and stimulation of entrepreneurship activity development in hospitality industry and tourism both in pandemic conditions and beyond lockdown activities. It also analyses measures taken in Ukraine with the purpose to lessen the threats created by COVID-19 pandemic for tourism and hospitality industry. The conclusion is made that due to significant determination of tourist destinations development by factors of internal and external environment, the key condition of their successful development is consideration of global trends, smart adaptation of positive service practices and constructive state and regional policy. Special accent is made to the point that COVID-19 pandemic and lockdown measures drive tourist destinations and their actors towards reloading of their strategies and tactics, renovation of management and marketing instruments, readiness to use opportunities created for tourism development after the lockdown is over.
Key words: tourist destinations, marketing of tourist destinations, environment threats, environment opportunities, COVID-19 pandemic, marketing instruments, tourism areas.

References

  1. ASI sobralo luchshie mirovy`e praktiki po podderzhke turizma v usloviyakh pandemii [Elektronnj resurs] – Rezhim dostupu: https://asi.ru/news/121744/
  2. Budnikevych I. Munitsypalnyi marketynh: teoriia, metodolohiia, praktyka / Iryna Budnikevych. IRD NAN Ukrainy – Chernivtsi : Chernivetskyi nats. un-t, 2012. – 645 s.
  3. Vsesvitnia orhanizatsiia turyzmu OON, STR, ForwardKeys, 6 travnia 2020 r.
  4. Kir`yanova L.G. «Turistskaya destinacziya» kak kompleksny`j konczept i klyuchevoj e`lement turistskoj sistemy` / L.G. Kir`yanova // Vestnik KemGU. – 2012. – #4(52). – T.1. – S.131-136.
  5. Kir`yanova L.G. Marketing destinaczij kak sovremenny`j podkhod k upravleniyu turistskim regionom / L.G. Kir`yanova // Izvestiya Tomskogo politekhnicheskogo universiteta. –2010. – t. 316. – # 6. – S. 35-41
  6. Kotler F. Marketing. Gostepriimstvo. Turizm / F. Kotler, Dzh. Boue`n, Dzh. Mejkenz; per. s angl. – 4-e izd., pererab. i dop. – M.: Yuniti-Dana, 2012. – 1071 s.
  7. Krupenna I.A. Napriamky aktyvizatsii marketynhovoi diialnosti turystychnykh operatoriv v  umovakh  pandemii COVID-19 / I.A. Krupenna, D.I. Fortuna, N.V. Yutysh // Transformatsiia systemy mizhnarodnykh, natsionalnykh ta lokalnykh rynkiv = Transformation of System of International, National, and Local Markets : Mat. mizhn. nauk.-prakt. konferentsii, 29-30 kvitnia, 1 travnia 2020  roku,  Chernivtsi  (Ukraina)  –  Suchava  (Rumuniia).  –  Chernivtsi: Chernivets. nats. un-t im. Yu. Fedkovycha, 2020. – 202 s.
  8. Kuper K. E`konomika turizma: teoriya i praktika. T.1 / K. Kuper, D. Fletcher, D.Gil`bert, S. Vankhill, E. Bogdanov – SPb. : Omega, 1998. – 200 s.
  9. Pandemiia COVID-19 ta yii naslidky u sferi turyzmu v Ukraini [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu:  http://www.ntoukraine.org/assets/files/EBRD-COVID19-Report-UKR.pdf
  10. Priezzhajte poslezavtra: kak destinaczii privlekayut turistov v 2020 godu [Elektronnij resurs] – Rezhim dostupu:  https://event-live.ru/destinations/destinations-2_910.html
  11. Strategiya razvitiya turizma Turczii do 2023 ot 28.02.2007 (prinyata Ministerstvom kul`tury` i turizma Turczii 02.03.2007) [Elektronnij resurs] – Rezhim dostupu:  http://www.kulturturizm.gov.tr/genel/text/eng/TST2023.pdf
  12. U Kyievi vidbuvsia forum «Ukrainskyi turyzm-2021» [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu:  https://mastertura.com.ua/index/viewnew/10090
  13. Buhalis D.  Marketing  the  competitive  destination  of  the  future  /  D.Buhalis // Tourism Management. – 2000. – № 21 (1). – P. 97-116.
  14. Coronavirus COVID-19 Destination Management Resilience Scheme [Електронний ресурс] – Режим доступу:  https://www.visitbritain.org/coronavirus-covid-19-destination-management-resilience-scheme
  15. Destination Marketing for the 21 st century [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.esgt.ipt.pt/download/disciplina/355_ Destination%20Marketing%20WTO.pdf.
  16. Hall C.M.  Tourism  planning.  Policies,  processes  and  relationships  / C.M. Hall. – 2nd edn. – Harlow: Pearson Education, 2008. – 302 p.

Post Author: npetliaks

Translate