СУЧАСНІ ТРЕНДИ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: ВПЛИВ COVID-19 НА ФОРМАЛЬНУ, НЕФОРМАЛЬНУ ТА ДУАЛЬНУ ОСВІТУ
CURRENT TRENDS IN HIGHER EDUCATION IN UKRAINE: THE IMPACT OF COVID-19 ON FORMAL, NON-FORMAL AND INFORMAL EDUCATION
Сторінки: 38-41. Номер: №4, Том 2, 2020 (284)
Автори:
Ковальчук С. В., Франчук Л. В.
Хмельницький національний університет
Kovalchuk S., Franchuk L.
Khmelnytsky National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4(2)-7
Надійшла / Paper received : 12.07.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020
Анотація мовою оригіналу
В статті узагальнено існуючі тенденції у сфері вищої освіти, основні тенденції і спрямування її розвитку під впливом COVID-19, а саме: здійснення освітнього процесу у віддаленому доступі; дистанціювання; застосування сучасних цифрових технологій і платформ для навчання; зміна спрямованості дуальної освіти тощо. Охарактеризовані основні методи і моделі, які можуть застосовуватися для здійснення освітнього процесу, визначені недоліки і переваги існуючих методів. Виявлені особливості здійснення освітнього процесу в українських закладах вищої освіти для різних рівнів підготовки здобувачів.
Ключові слова: вища освіта; освітні послуги, формальна освіта; неформальна освіта; дуальна освіта, рівні вищої освіти; менеджмент вищої освіти; маркетинг вищої освіти.
Розширена анотація англійською мовою
The processes taking place in Ukraine and around the world under the influence of the pandemic caused by COVID-19 have consequences in the field of higher education. It can be argued that educational activities, especially in relation to formal and dual education, have undergone significant impact and some transformational changes under the influence of the pandemic. These changes have both positive consequences for the wider use of modern digital technologies and learning platforms, and negative consequences for distancing and conducting classes on-line.
Thus, under conditions of full and partial quarantine, a new paradigm has been formed in the field of higher education, which includes signs and trends in the economy and society as a whole, caused by the general turbulence of processes, on the one hand, and modern features caused by distancing under the influence of COVID. -19.
The article generalizes the characteristics of the synergistic effect of marketing and logistic support of enterprises and the definition of this concept on the basis of systematization of the properties of the effect of the synergy of marketing-logistic systems. The main methods and models that can be used to evaluate the synergy effect are described, deficiencies and advantages of existing methods are identified. The features of the application of methods and models of assessment in calculating the synergy effect of marketing and logistics providing of companies are revealed.
Key words: marketing-logistic support, synergy, effect, estimation, methods and models, enterprise
References
- Bondarenko EY, Strengthening competitive advantage in a crisis. Challenges and ways to promote Ukraine’s economic development against the background of global trends. Collection of materials of the international scientific-practical conference of KhNU. Kharkiv, 2019. S. 194-196.
- Bykovskaya, IV On the question of forming a marketing budget. Marketing in Russia and abroad. 2001. № 6 (26). – P. 46-52.
- Horvat, D., Mitev, A., and Bauer, A. The victory of media strategies in times of economic crisis. Vezetéstudomány ,. Budapest, 2014. pp. 46-52.
- Kovalchuk SV Crisis marketing: an innovative aspect. Marketing. Management. Innovations: monograph. Papyrus Printing House LLC. Sumy. 2010. – P. 490-49.
- Kuzyk OV Strategic management of marketing communications in modern enterprises. Strategy of economic development of Ukraine. № 34 Lviv 2014 with. 130-135.