МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ОЦІНКИ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СУБ’ЄКТІВ АГРАРНОГО БІЗНЕСУ
METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF EVALUATION OF MARKETING ACTIVITY OF AGRICULTURAL BUSINESS ENTITIES
Сторінки: 297-301. Номер: №4, Том 2, 2020 (284)
Автори:
Гіржева О. М.
Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка
Меховський А. В.
Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка
Girzheva O.
Kharkiv Petro Vasylenko National Technical University of Agriculture
Mekhovskyi A.
Kharkiv Petro Vasylenko National Technical University of Agriculture
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4(2)-52
Надійшла / Paper received : 03.08.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020
Анотація мовою оригіналу
Одним із важливих факторів забезпечення економічної стабільності суб’єктів аграрного бізнесу є маркетингово-збутова діяльність, тому розробка методологічних підходів її оцінювання на основі системи збалансованих показників із урахуванням особливостей галузі, стратегічної бізнес-орієнтації підприємства дозволить суб’єктам господарювання реалізовувати оперативні та стратегічні цілі й завдання щодо сталого розвитку на основі реалізації маркетингових функцій. Система маркетингу аграрної галузі економіки має свої особливості, які визначаються специфікою сільськогосподарської продукції, на відміну від підприємств промисловості, для яких більшість вчених розроблювали методики оцінки здійснення маркетингової діяльності та її ефективності.
Метою статті є розробка методологічних засад щодо оцінки маркетингової політики та заходів з її реалізації на аграрних підприємствах та інших суб’єктах господарювання аграрного бізнесу.
Запропонована методика оцінки стану і ефективності маркетингової діяльності сільськогосподарських підприємств полягає у проведенні анкетного опитування керівників підприємств та визначенні кількісних показників стану маркетинговою діяльності, отриманих як методами анкетування, так і діагностики стану підприємств за звітними даними. В статті представлена структура компонентів системи маркетингу аграрного підприємства галузі рослинництва, яка включає такі підсистеми маркетингу, як функціональне забезпечення маркетингової діяльності; маркетингові дослідження ринкового середовища; маркетингові дії підприємства та їх результати. В якості основних показників ефективності маркетингової діяльності сільськогосподарських товаровиробників ми пропонуємо використовувати такі: ринкова частка підприємства на основних ринках продукції, що виробляється, відносна ринкова частка стосовно лідера, темпи росту обсягів продажу продукції, рентабельність продажу продукції та рівень рентабельності підприємства; коефіцієнт ефективності з використанням ринкової частки та рівня рентабельності продукції. Встановлено, що зазначені показники оцінки маркетингової діяльності та її ефективності доцільно розраховувати у динаміці і незалежно від наявності у них відділу маркетингу.
Ключові слова: методологія, методи, оцінка, маркетинг, суб’єкти аграрного бізнесу.
Розширена анотація англійською мовою
One of the important factors in ensuring the economic stability of agribusiness is marketing and marketing activities, so the development of methodological approaches to its evaluation based on a system of balanced scores, taking into account the characteristics of the industry, strategic business orientation will allow businesses to implement operational and strategic goals, tasks for sustainable development based on the implementation of marketing functions. The marketing system of the agricultural sector of the economy has its own characteristics, which are determined by the specifics of agricultural products, in contrast to industrial enterprises, for which most scientists have developed methods for assessing the implementation of marketing activities and its effectiveness.
The purpose of the article is to develop methodological principles for assessing marketing policy and measures for its implementation in agricultural enterprises and other business entities.
The proposed method of assessing the status and effectiveness of marketing activities of agricultural enterprises is to conduct a questionnaire survey of business leaders and determine quantitative indicators of the state of marketing activities, obtained by methods of questionnaires and diagnostics of enterprises according to reporting data. The article presents the structure of the components of the marketing system of an agricultural enterprise in the field of crop production, which includes such marketing subsystems as the functional support of marketing activities; marketing research of the market environment; marketing actions of the enterprise and their results. As the main indicators of the effectiveness of marketing activities of agricultural producers, we propose to use the following: market share of the enterprise in the main markets of products, relative market share relative to the leader, sales growth, profitability of product sales and the level of profitability of the enterprise; efficiency ratio using market share and level of product profitability. It is established that these indicators of evaluation of marketing activities and its effectiveness should be calculated in the dynamics and regardless of whether they have a marketing department.
Keywords : methodology, methods, evaluation, marketing, agrarian business entities.
Reference
1. Bevzenko, V.F., Bashirov, I.H. (2003). Mir marketinga [The world of marketing]. Doneck : Biznesinform.
- Vajsman, A. (1995). Strategija marketinga : 10 Shagov k uspehu. Strategija marketinga : 5 faktorov uspeha [Marketing Strategy : 10 Steps to Success. Marketing strategy: 5 success factors]. M. : AO «Interjekspert».
- Voronov, A.A., Val’kovich, O.N. (2002). «Marketing approach to measuring production efficiency». Marketing. no 6. pp. 32-42.
- Golubkov, E. P. (1995). Marketing : strategii, plany, struktury. [Marketing: strategies, plans, structures]. M. : Delo.
- Derevjanko, S. (2000). «The new word in marketing. What is Marketing Audit?» Ukrainskaja investicionnaja gazeta. no 15. pp.14.
- Kevorkov, V.V., Kevorkov, D.V. (2003). Marketing : reglament biznes-processa [Marketing: business process regulations]. M. : RIPHolding.
- Kovalev, A.I., Vojlenko, V.V. (2000). Marketingovyj analiz [Marketing analysis]. M.: Centr jekonomiki i marketinga.
- Kucenko, V.M. (2003). Marketingovij menedzhment [Marketing management]. K. : MAUP.
- MakDonal’d, M. (2000). Strategicheskoe planirovanie marketinga [Strategic marketing planning]. SPb : Piter.
- Moiseeva, N.K., Konysheva, M.V. (2002). Upravlenie marketingom: teorija, praktika, informacionnye tehnologii [Marketing management: theory, practice, information technology]. M. : Finansy i statistika.
- Fathutdinov, R.A. (2002). Proizvodstvennyj menedzhment [Production management]. M. : Izdatel’sko-torgovaja korporacija «Dashkov i K».
- Shtuchka, T.V. (2014). «Methodical approaches to the assessment of marketing activities of enterprises in the agri-food sector». Ekonomichnyi analiz. no 18 (3). pp. 96-102.