ФОРМУВАННЯ СУЧАСНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ПЕРСОНАЛУ В КОНТЕКСТІ АКТИВІЗАЦІЇ ЦИФРОВОГО МАРКЕТИНГУ ПІДПРИЄМСТВ
FORMATION OF MODERN COMPETENCES OF PERSONNEL IN THE CONTEXT OF ACTIVATION OF DIGITAL MARKETING OF ENTERPRISES
Сторінки: 289-293. Номер: №1, 2021 (290)
Автори:
ТЮХТЕНКО Н. А., СИНЯКОВА К.М.
Херсонський державний університет
TYUKHTENKO NATALIYA, SYNIAKOVA KATERYNA
Kherson State University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-290-1-50
Надійшла / Paper received : 19.01.2021
Надрукована / Paper Printed : 05.03.2021
Анотація мовою оригіналу
Стаття присвячена дослідженню сучасних компетентностей персоналу в галузі цифрового маркетингу. Визначено сутність цифрового маркетингу та систематизовано його основні інструменти, які дозволяють реалізовувати основні переваги: охоплення широкої аудиторії, можливість вимірювання ефективності заходів, можливість поєднання он-лайн та оф-флайн інструментів. Розглянуто підходи щодо групування та класифікації цифрових навичок і компетентностей. На основі вивчення європейських стандартів, досліджено сутність цифрової компетентності, специфічних цифрових навичок та професійних цифрових навичок. Досліджено структуру моделі цифрової грамотності, яка складається із цифрових знань, цифрових навичок та цифрових компетентностей. Систематизовано основні тенденції розвитку цифрового маркетингу, які слугують основою для визначення найбільш актуальних компетентностей. Представлено набір компетентносте, необхідних підприємству для реалізації сучасних тенденцій цифрового маркетингу, які об’єднано у групи: операційні, технічні та формальні навички й компетентності; інформаційні та когнітивні компетентності; компетентності із цифрової комунікації; компетентності із створення цифрового контенту, стратегічні навички та компетентності.
Ключові слова: цифровий маркетинг, компетентності, цифрові навички, цифрова грамотність.
Розширена анотація англійською мовою
The article is devoted to the study of modern staff competencies in the field of digital marketing. The essence of digital marketing is defined and its main tools are systematized, which allow to realize the main advantages: reaching a wide audience, the ability to measure the effectiveness of events, the ability to combine online and offline tools. Approaches to grouping and classification of digital skills and competencies are considered. Based on the study of European standards, the essence of digital competence, specific digital skills and professional digital skills is studied. It is determined that digital competence is not limited to the possession and use of purely technical knowledge, skills and abilities, but involves other aspects of adequate behavior of the individual in the digital environment.
The structure of the digital literacy model, which consists of digital knowledge, digital skills and digital competencies, is studied. The combination of components of digital literacy provides access, understanding and evaluation by users of digital technologies and tools, the creation of digital content to achieve personal and professional goals. The main trends in the development of digital marketing are systematized, which serve as a basis for determining the most relevant competencies: availability of digital marketing tools, entering the online market of offline players, minimizing the participation of intermediaries, transition to situational marketing, creating “phygital” interactions with users.
A set of competencies of the enterprise necessary for the implementation of modern trends in digital marketing, which are grouped into groups: operational, technical and formal skills and competencies; information and cognitive competencies; digital communication competencies; digital content creation competencies, strategic skills and competencies.
Keywords: digital marketing, competencies, digital skills, digital literacy.
References
- Digital Marketing [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://thepage.ua/experts/digital-marketing-chto-eto-takoe-i-komu-on-nuzhen.
- Whats next for digital consumers [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/whats-next-for-digital-consumers#.
- Digital Marketing Institute [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://digitalmarketinginstitute.com/institute/press/the-economist-group-and-dmi-report-reveals-critical-talent-skills-shortage.
- Marchuk O. O. Tsyfrovyi marketynh yak innovatsiinyi instrument upravlinnia. Ekonomika i suspilstvo. 2018. Vyp. 17. S. 296–299.
- Ponomarenko I. V. Tsyfrovyi marketynh yak efektyvnyi instrument pidvyshchennia rivnia konkurentospromozhnosti kompanii. Problemy innovatsiinoinvestytsiinoho rozvytku. Seriia: Ekonomika ta menedzhment. 2018. № 15. S. 57–65.
- Digital Skills and Competence, and Digital and Online Learning [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://www.etf.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/digital-skills-and-competence-and-digital-and-online.
- Carretero Gomez, S., Vuorikari, R. and Punie, Y., DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, EUR 28558 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017, ISBN 978-92-79-68006-9 (pdf),978-92-79-68005-2 (print),978-92-79-74173-9 (ePub), doi:10.2760/38842 (online),10.2760/836968 (print),10.2760/00963 (ePub), JRC106281.
- Kuibida, V.S., Petroie, O.M., Fedulova, L.I., & Androshchuk, H.O. (2019). Tsyfrovi kompetentsii yak umova formuvannia yakosti liudskoho kapitalu : analitychna zapyska. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii derzhavnoho upravlinnia pry Prezydentovi Ukrainy, (1), 118–133. https://doi.org/10.36030/2664-3618-2019-1-118-133.
- Iordache, C., Mariën, I., & Baelden, D. (2017). Developing Digital Skills and Competences: A Quick-Scan Analysis of 13 Digital Literacy Models. Italian Journal of Sociology of Education, 9(1), 6–30. doi: 10.14658/pupj-ijse-2017-1-2.
- Trendy rynka uslug inernet-marketinga v Ukraine [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://www.adindex.ua/trendy-rynka-uslug-internet-marketinga-v-ukraine-glazami-seo-performance-agentstva-adindex/.
- COVID-19: zminy v marketynhu ta reklami [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://factum-ua.com/Factum_Group_COVID-19_part2.pdf.