THE MECHANISM OF MARKETING IN THE COMMERCIALIZATION OF INTELLECTUAL PROPERTY
МЕХАНІЗМ ВПРОВАДЖЕННЯ МАРКЕТИНГУ В КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЮ ОБ’ЄКТІВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ
Сторінки 7-11. Номер №1, 2020 (261)
Автори:
MALTUZ V.
Zaporizhzhya National University
МАЛТИЗ В. В.
Запорізький національний університет
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-278-1-1
Надійшла / Paper received: 18.01.2020
Надрукована / Paper Printed: 11.03.2020
Анотація мовою оригіналу
Маркетинг інтелектуальної власності є відносно новим, але перспективним. Сьогодні маркетингові дослідження стають особливо актуальними, результати та висновки маркетологів стають основою для розвитку наукової новизни та вдосконалення існуючих засобів, технологій, товарів (послуг). Інтелектуальна власність у всьому світі служить джерелом додаткового доходу і виступає індикатором забезпечення конкурентоспроможності продукції (товарів), що дозволяє розширювати ринкові можливості, але сучасні підприємства стикаються з низкою проблем та певною невизначеністю щодо послідовності дій з продажу нематеріальних активів, об’єктивної оцінки товарів інтелектуальної власності, особливо цінових продажів, алгоритму розробки та впровадження маркетингової діяльності та їх характеру для найбільш ефективного продажу та отримання прибутку.
Розширена анотація англійською мовою
Marketing in intellectual property is relatively new, but promising. Today, marketing research is becoming particularly relevant, the results and conclusions of marketers are becoming the basis for developing scientific novelty and improving existing facilities, technologies, goods (services). All over the world, intellectual property serves as a source of additional income and acts as an indicator of ensuring the competitiveness of products (goods), which allows expanding market opportunities, but modern enterprises are faced with a number of problems and some uncertainty about the sequence of actions on the sale of intangible assets, an objective assessment of intellectual property goods, especially pricing for sales, the algorithm for developing and implementing marketing activities and their nature for the most effective sales and profit.
Ключові слова: маркетинг інтелектуальної власності, продукція, маркетингова діяльність, прибуток.
References
1. Dergachova V.V., Perminova S.O. Intellectual property: a textbook, in red. O.A. Gavrish; NTUU “KPI”. Kyiv: NTUU “KPI”, 2014. 414 p.
2. Vachevsky M.V., Kremen V.G., Madzigon V.M. Intellectual property: theory and practice of innovation: textbook; Edited prof. M.V. Vachevsky. K.: VD Professional, 2005. 448 p.
3. State Statistics Service. URL: http://www.ukrstat.gov.ua./ (accessed: 10/25/2019)
4. Scientific and Innovative Activity in Ukraine: Stat. Sat. Ans. for the issue I.V. Kalacheva. K.: SE “Inform. view. Center of Goskomstat of Ukraine», 2011. 282 p.
5. Yarmosh V.V. The mechanism of management of the intellectual property of the enterprise. ZNU Bulletin. Zaporizhzhia, 2011. № 1 (9). P. 89-94. (Series: Economic Sciences).
6. Yarmosh V.V. The role of intellectual property valuation in the activity of enterprises. Scientific Bulletin of START-UP. 2010. № 1 (40). P. 97-101. (Series: Economics).
7. Helman V. М. The competitiveness of the entity as a reflection of the effectiveness of its financial and economic activities. Journal of the Kherson State University Scientific Bulletin. Economic Sciences Series. Kherson, 2014. №. 9-1/1. Р. 108-112.