СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ЕФЕКТИВНОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ТУРИСТИЧНИХ КОМПАНІЙ
SOCIAL AND ECONOMIC DETERMINANTS OF THE EFFECTIVENESS OF A TOURIST COMPANIES ACTIVITIES
Сторінки 12-15. Номер №1, 2020 (261)
Автори:
БАЙДА Б. Ф.
Східноєвропейський університет імені Лесі Українки
BAIDA B.
Lesya Ukrainka Eastern European National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-278-1-2
Надійшла / Paper received: 13.01.2020
Надрукована / Paper Printed: 10.03.2020
Анотація мовою оригіналу.
Потреба оцінювання ефективності туристичних компаній обумовлена необхідністю зниження витрат ресурсів, зростання продуктивності праці, підвищення фінансової стійкості та незалежності, збільшення конкурентоспроможності наданих послуг. Сучасні умови господарювання потребують формування системи управління ефективністю туристичних компаній, виявлення найважливіших показників ефективності та їхніх значень у процесі вироблення стратегії розвитку, розроблення та втілення заходів щодо їхнього досягнення в оперативному менеджменті. Водночас періодичного контролю за індикаторами ефективності діяльності туристичних компаній вже не достатньо.
У статті досліджено та запропоновано поділ чинників, що впливають на ефективність діяльності туристичних компаній, класифікацію соціально-економічних детермінантів ефективності діяльності туристичних компаній, обґрунтовано основні ознаки зазначених систематизацій.
Розширена анотація англійською мовою.
In the article, the separation of factors affecting the efficiency of a tourism companies was conducted. At the micro level, factors that influence the efficiency of a tourism companies are important for the study. Factors that affect the efficiency of a tourism companies should be considered at the level of the entire organization, operating process and workplace. Such factors affect the efficiency of the entire tourism company. The efficiency of the entire organization indicates the ability to generate revenue relative to the resources available. It is about the effect of time, economy of all processes. In the article classification of social and economic determinants of efficiency of a tourist companies activity is offered. The main features of these systematics are justified. Social and economic determinants of the efficiency of a tourist companies activity should be divided into the following elements: economic, technical, purposeful, institutional, behavioural and systemic. These social and economic determinants of efficiency of a tourist companies activity characterize the following aspects of the organization: financial evaluation of the results of operations and use of material resources; analysis and evaluation of the implementation of the goals and activities of the tourism company; an assessment of the support that the travel company receives from the environment, which is derived from its social acceptance; forming interpersonal relationships within the organization; system of dependencies and connections in the sector. Understanding the features of grouping the efficiency of a tourism companies by the social and economic determinants is necessary to measure the performance of companies, identify the criteria for evaluating the activity and level of efficiency. The main provisions can be adopted by an executive bodies of a tourism companies, local and regional authorities of the national economy. The analysis is the basis for the formation of methodological approaches to evaluation of the effectiveness of a tourism companies, the creation a strategies and programs for the tourism development at different hierarchical levels.
Ключові слова: ефективність, туристичні компанії, класифікація, чинники, ознаки, детермінанти.
References.
1. Baida B.F. Systemnyi pidkhid do rozvytku menedzhmentu turyzmu / B.F. Baida // Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika i upravlinnia. – 2019. – Tom 30(69). № 2. – S. 22–25.
2. Yurynets Z.V. Doslidzhennia konkurentnoho seredovyshcha rynku turystychnykh posluh Ukrainy [Elektronnyi resurs] /Z.V. Yurynets // Efektyvna ekonomika. – 2015. – № 1. – Rezhym dostupu : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3759 (data zvernennia: 28.10.2019).
3. Jedynak P. Ocena znormalizowanych systemów zarządzania jakością: instrumenty i uwarunkowania jakości, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2007, 164 s.
4. Kafel T., Ziębicki B. Wymiary i kryteria oceny efektywności organizacji pozarządowych. W: Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji oraz wzrastających wymagań konsumentów. Red. A. Nalepka, A. Ujwary-Gil. WSB-NLU, Nowy Sącz, 2009, 276 s.
5. Skrzypek E. Efektywność ekonomiczna jako ważny czynnik sukcesu organizacji [w:] T. Dudycz, G. Osbert-Pociecha, B. Brycz (red.), Efektywność – konceptualizacja i uwarunkowania, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 262, Wydawnictwo UE, Wrocław, 2012, 232 s.
6. Szymańska E. Efektywność przedsiębiorstw – definiowanie i pomiar, „Roczniki Nauk Rolniczych” Seria G, T. 97, z. 2, 2010, 184 s.
7. Yurynets Z., Bayda B., Petruch O. Countrys economic competitiveness increasing within innovation component. Economic Annals – XXI. 2015. № 9-10. P. 32–35.