Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

СОЦІАЛЬНЕ ПІДПРИЄМНИЦТВО: ІННОВАЦІЇ, РОЗВИТОК, РІШЕННЯ

SOCIAL ENTREPRENEURSHIP: INNOVATION, DEVELOPMENT, SOLUTIONS

Сторінки: 195-198. Номер: №5, Том 1, 2021 (298)

Автори:

ДАВИДКОВА К. М.
e-mail: katrindavyd.15@gmail.com
ОБЕРЕМЧУК В. Ф.
e-mail: oberemchuk@yahoo.com
Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Kateryna Davydkova,
Valentyna Oberemchuk
Vadym Hetman Kyiv National University of Economics

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-33
Надійшла / Paper received : 11.08.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

     У роботі розглянуто дефініції соціального підприємництва, визначено його інноваційний зміст. Проаналізовано інноваційні соціальні підприємництва в Україні. Обґрунтовано ефективність впровадження соціальних підприємств для вирішення суспільних проблем. Наведено приклади функціонуючих соціальних підприємств в Україні та згруповано за трьома групами соціальні підприємства, які наразі представлені в Україні. Узагальнено основні етапи впровадження соціального підприємництва.
     Ключові слова: соціальні інновації, соціальне підприємництво, інноваційне підприємництво.

Розширена анотація англійською мовою

     The dynamic present in Ukraine forms a new interpretation of the concept of “entrepreneurship”. In the modern sense, entrepreneurship involves identifying, evaluating and using new, as yet unseen opportunities to attract the attention of consumers and maximize profits. In this sense, opportunities are a tool for finding innovation and creating new products or services.
According to the Business Dictionary, entrepreneurship means the ability and desire to organize a business, taking into account the potential risks, in order to profit from it. According to Lowry, the concept of “entrepreneur” is defined as a person who seeks to achieve their goals in the economic space, to meet their desires and needs. According to the position of the consulting company McKenzie, entrepreneurs are responsible for improving the lifestyle of consumers, as well as for solving the problems faced by consumers. Most of these problems are social in nature. An enterprise that seeks tools of influence to solve such problems is called social. In our opinion, social entrepreneurship is a field of activity that can have both commercial and non-commercial basis, all efforts of which are aimed not at maximizing profits, but at solving social problems with innovative ideas.
The spread of social entrepreneurship is currently fragmented and in its infancy. Entrepreneurs who choose to engage in social enterprises are often called innovators because they try to solve “outdated” social problems with “new” entrepreneurial approaches. Most researchers confirm the view that social entrepreneurship is entrepreneurship with innovation and even social entrepreneurship itself is called innovation in the social sphere.
The definitions of social entrepreneurship are considered in the work, its innovative content is determined. Innovative social entrepreneurship in Ukraine is analyzed. The effectiveness of the introduction of social enterprises to solve social problems is substantiated. Examples of functioning social enterprises in Ukraine are given and social enterprises that are currently represented in Ukraine are grouped into three groups. The main stages of implementation of social entrepreneurship are summarized.
     Key words: social innovations, social entrepreneurship, innovative entrepreneurship.

References

  1. Alter, S. K. (2006). Social enterprise models and their mission and money relationships. In A. Nicholls (Ed.), Social entrepreneur- ship: New models of sustainable social change. Oxford, UK: Oxford University Press. pp. 205–232.
  2. Bornstein, D. (2004). How to change the world: Social entrepreneurs and the power of new ideas. Oxford, UK: Oxford University Press.
  3. Casson, M. (2005). Entrepreneurship and the theory of the firm. Journal of Economic Behavior and Organization, 58(2), 327–348.
  4. Sandakova O. Sotsialne pidpryiemnytstvo: shcho tse? / O. Sandakova // Nasha hromada. – 2010. – № 1. – S. 19–24.
  5. Sotula O. V. Sotsialne pidpryiemnytstvo yak innovatsiina model rozvytku ekonomiky / O. V. Sotula // Efektyvna ekonomika. – 2013. – № 4. – URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2013_4_72
  6. Sotsialne pidpryiemnytstvo v Ukraini. – URL : https://socialbusiness.in.ua/

 

Post Author: npetliaks

Translate