Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ОРГАНІЗАЦІЙНО-УПРАВЛІНСЬКІ ІННОВАЦІЇ КРЕАТИВНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ЕФЕКТИВНОГО РОЗВИТКУ БІЗНЕСУ

ORGANIZATIONAL AND MANAGEMENT INNOVATIONS OF CREATIVE MANAGEMENT AS A NECESSARY CONDITION FOR EFFECTIVE BUSINESS DEVELOPMENT

Сторінки: 52-57. Номер: №6, Том 1, 2021 (300)

Автори:
ГРАБОВСЬКА І. В.
e-mail: gviv2224@gmail.com
Хмельницький національний університет

Іryna GRABOVSKAYA
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6-9
Надійшла / Paper received : 18.10.2021
Надрукована / Paper Printed : 07.12.2021

Анотація мовою оригіналу

     Стаття присвячена дослідженню сучасних аспектів розробки та впровадження інновацій в систему управління, які виступають важливим ресурсом для подальшого підвищення ефективності діяльності, конкурентоздатності і успішного розвитку організацій. Розглянуто місце та роль систем креативного менеджменту на підприємствах як інструменту розробки та реалізації нестандартних управлінських рішень та управлінських новацій в умовах невизначеності. Досліджено основні проблеми на шляху підвищення рівня інноваційної діяльності підприємств за рахунок упровадження управлінських інновацій, а також внутрішні та зовнішні фактори, які стримують впровадження передових практик менеджменту, які відображаються в організаційних та маркетингових інноваціях. Визначено сутність понять «інновація» та «організаційно-управлінські інновації», їх особливості як специфічного об’єкту управління. Розглянуто основні види організаційно-управлінських інновацій. Особлива увага в статті присвячується питанням забезпечення інноваційної активності та компетенцій менеджерів. Наведена класифікація компетенцій управлінців за рівнями прийняття рішень при  впровадженні інновацій в управлінні.

     Ключові слова: інновації, інноваційний менеджмент, креативний менеджмент, управління, організаційно-управлінські інновації, компетенції персоналу компанії, ефективний розвиток.

Розширена анотація англійською мовою

     The article is devoted to the study of modern aspects of development and implementation of innovations in the management systems, which are an important resource for further improving the efficiency, competitiveness and successful development of organizations. The place and role of creative management systems at enterprises as a tool for development and implementation of non – standard management decisions and managerial innovations in conditions of uncertainty are considered.The main problems on the way to increase the level of innovation activity of enterprises due to the introduction of managerial innovations, as well as internal and external factors that cause the lag of domestic companies not only in the level of product and process innovations, but also in the implementation of best management practices,organizational and marketing innovations. The essence of the concepts “innovation” and “organizational and managerial innovations”, their features as a specific object of management are studied.The main types of organizational and managerial innovations in organizations are considered.The article pays special attention to the issues of ensuring innovation activity and competencies of managers as the main condition for effective implementation of innovations in management.The classification of competencies of managers by levels of decision making is given.The given structure of competencies at the specified levels of decision-making is determined by the ratio of knowledge, skills and abilities necessary for successful and effective activities for the implementation of organizational and managerial innovations.Important characteristics of personnel with high innovative activity and receptivity are determined: focus on high standards of work quality, creative attitude to work, confidence and consistency in the implementation of innovations, readiness for unexpected decisions and new attitudes, flexibility and receptivity to all changes. The article states that the project form of implementation of organizational and managerial innovations and temporary target groups is the most promising organizational form of implementation of managerial innovations in companies.
     Keywords: innovation, innovative management, creative management, management, system managing creativity, organizational and managerial innovations, competencies of the company’s staff, effective development of the enterprise.

References

  1. Bozhydarnik T.V. Kreatyvnyi menedzhment : navchalnyi posibnyk / T.V. Bozhydarnik, N.M. Vasylyk. – Kherson : OLDI-PLIuS, 2014. – 498 s.
  2. Knyazev S.N., Gancherenok I.I. Upravlenie innovaciyami i innovacii v upravlenii. URL : http://e-journal.spa.msu.ru/uploads/vestnik/2007/vipusk__ijun_2007_g./knyazev_gancherenok.pdf
  3. Nort D. Instituty, institucionalnye izmeneniya i funkcionirovanie ekonomiki / predisl. i nauch. Red. B. Z. Milnera ; per. s angl. A.N.Nesterenko. – M. : Fond ekonomicheskoj knigi «NAChALA», 1997.  – 180 s. – (Sovremennaya institucionalno-evolyucionnaya teoriya).
  4. Savchenko O.I. Kreativnyj menedzhment kak osnova biznes-tvorchestva innovacionnyh kompanij / O.I. Savchenko // Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «Kharkivskyi politekhnichnyi instytut» : zbirnyk naukovykh prats. Tematychnyi vypusk: Tekhnichnyi prohres i efektyvnist vyrobnytstva. – Kharkiv : NTU «KhPI», 2012. − № 16. − 130 s.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate