Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ОЦІНКА І РЕЗЕРВИ ПІДВИЩЕННЯ ЛОЯЛЬНОСТІ ПЕРСОНАЛУ ПІДПРИЄМСТВ

ASSESSMENT AND RESERVES FOR INCREASING LOYALTY OF ENTERPRISE STAFF

Сторінки: 316-322. Номер: №3, 2021 (294)

Автори:
Череп О. Г.
ORCID ID: 0000-0002-3098-0105
e-mail: Cherep2508@gmail.com
Запорізький національний університет
Томарева-Патлахова В. В.
ORCID ID: 0000-0001-8910-2641
Класичний приватний університет
Кабанова О. О.
Запорізький національний університет

Oleksndr Cherep
Zaporizhia National University
Viktoriia Tomareva-Patlakhova
Classic Private University
Olena Kabanova
Zaporizhia National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-294-3-52
Надійшла / Paper received : 11.01.2021
Надрукована / Paper Printed : 10.03.2021

Анотація мовою оригіналу

       У статті визначено рівень лояльності персоналу будівельних підприємств за допомогою комплексної методики та розроблено рекомендацій щодо її підвищення. Комплексна методика включає такі методи: оцінювання плинності кадрів, визначення ступеня згуртованості колективів, оцінювання стану морально-психологічного клімату, визначення рівня трудової дисципліни, оцінювання рівня мотивації на основі самоооцінок та безпосередню оцінку рівня лояльності за методикою Л. Портера «Опитувальник організаційної лояльності», адаптованою В. Доміняком. Базою дослідження слугували п’ять підприємств м. Запоріжжя, основний вид господарської діяльності яких за КВЕД належить до групи 42.2 «Будівництво комунікацій». Серед досліджуваних організацій були середні і малі за розміром підприємства, загальна чисельність працівників яких становила 487 осіб. Застосування комплексної методики оцінювання рівня лояльності персоналу будівельних підприємств дозволило визначити, що середній показник відповідає задовільному рівню, що обумовлено: середнім рівнем групової згуртованості трудових колективів; незадовільним станом морально-психологічного клімату у малих виробничих групах; відсутністю на підприємствах будь-яких програм із забезпечення та підвищення трудової дисципліни персоналу; низьким рівнем мотиваційного впливу організаційної культури та прагнення до самореалізації робітників. Вирішення визначених проблем внутрішнього середовища підприємств дозволить суттєво підвищити рівень лояльності персоналу. При цьому основними напрямами організаційних змін повинні бути: проведення командоутворюючих заходів; контроль та покращення умов праці персоналу; моральне та матеріальне стимулювання персоналу; аналіз і прогнозування потенційної лояльності / нелояльності нових співробітників; розробка програми адаптації нових працівників; розробка методів роботи з нелояльним персоналом; розробка програми з розвитку і підвищення професійних компетенцій персоналу; вдосконалення й розвиток організаційної культури підприємств; формування лояльності персоналу підприємств через реалізацію програми соціальної відповідальності.

       Ключові слова: лояльність, плинність кадрів, групова згуртованість, морально-психологічний клімат, трудова дисципліна, мотивація, організаційна культура

Розширена анотація англійською мовою

        The article deals with the level of loyalty of the personnel of construction enterprises. The comprehensive methodology.  recommendations for its improvement are developed. The comprehensive methods include the following methods: assessing staff turnover, determining the degree of team cohesion, assessing the state of moral and psychological climate, determining the level of work discipline, assessing the level of motivation based on self-esteem and direct assessment of loyalty by L. Porter’s method “Organizational Loyalty Questionnaire” V. Dominyak. The base of the study was five enterprises of Zaporizhia, the main type of economic activity of which according to the NACE belongs to group 42.2 “Construction of communications”. Among the surveyed organizations were medium and small enterprises, the total number of employees of which was 487 people. The application of a comprehensive methodology for assessing the level of loyalty of construction personnel allowed to determine that the average corresponds to a satisfactory level, due to: the average level of group cohesion of labor collectives; unsatisfactory state of moral and psychological climate in small production groups; the absence of any programs at enterprises to ensure and improve labor discipline of staff; low level of motivational influence of organizational culture and the desire for self-realization of workers. Solving certain problems of the internal environment of enterprises will significantly increase the level of staff loyalty. The main directions of organizational change should be: conducting team-building activities; control and improvement of working conditions of staff; moral and material incentives for staff; analysis and forecasting of potential loyalty / disloyalty of new employees; development of a program for adaptation of new employees; development of methods of working with disloyal staff; development of a program for the development and improvement of professional competencies of staff; improvement and development of organizational culture of enterprises; formation of loyalty of the personnel of the enterprises through realization of the program of social responsibility.

      Key words: loyalty, staff turnover, group cohesion, moral and psychological climate, labor discipline, motivation, organizational culture

References

1. Bocharova N. A., Fedotova I. V. (2013). Osnovni typy lojaljnosti personalu pidpryjemstva. [The main types of loyalty of the company’s staff]. Ekonomika transportnogho kompleksu. Vyp. 22. S. 40-51 (in Ukrainian).

2. Vyznachennja indeksu ghrupovoji zghurtovanosti Sishora. [Determining the index of group cohesion Sishora]. URL: http://wjournal.com.ua/viznachennja-indeksu-grupovoi-zgurtovanosti.html (in Ukrainian).

3. Dominjak V. (2006). Organizacionnaja lojal’nost’: osnovnye podhody. [Organizational Loyalty: Basic Approaches]. Menedzher po personalu. №4. S. 34-40. URL: https://ecsocman.hse.ru/text/33443420/ (in Russian).

4. Karamushka L. M. (2003). Psykhologhija upravlinnja: navch. posib. [Psychology of management]. Kyjiv: Milenium. 344 s. (in Ukrainian).

5. Kvita Gh. M., Shikovecj K. O., Kaznodij V. O. (2020). Ekonomiko-matematychne modeljuvannja rivnja lojaljnosti personalu. [Economic and mathematical modeling of staff loyalty]. Infrastruktura rynku. Vyp. 45. S. 96-101. URL: http://www.market-infr.od.ua/uk/45-2020 (in Ukrainian).

7. Nazarov N. K., Chzhan Kh. Ju. (2015). Analiz stanu kadrovoji bezpeky ta lojaljnosti personalu promyslovykh pidpryjemstv. Problemy ekonomiky. № 3. S. 149-155. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Pekon_2015_3_21 (in Ukrainian).

8. Nykonenko A. V. (2020). Metodychni pidkhody do vyznachennja sutnosti lojaljnosti personalu ta jiji ocinky. [Methodical approaches to determining the essence of staff loyalty and its evaluation]. Internauka. № 5. URL: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2020-5-5969 (in Ukrainian).

9. Oprosnik organizacionnoj lojal’nosti L. Portera. [Questionnaire of organizational loyalty by L. Porter]. Oficial’nyj sajt V. Dominjaka. URL: https://dominyak.com/methods.html#ocq (in Russian).

10. Pylat N. I. (2010). Lojaljnistj personalu v umovakh motyvaciji profesijnoji dijaljnosti. [Loyalty of staff in terms of motivation of professional activity]. Problemy suchasnoji psykhologhiji. Zbirnyk naukovykh pracj Kamjanecj-Podiljsjkogho nacionaljnogho universytetu imeni Ivana Oghijenka, Instytutu psykhologhiji imeni Gh. Kostjuka APN Ukrajiny. Vyp. 10. S. 601-612 (in Ukrainian).

11. Pozdnjakova T. V. (2013). Lojal’nost’ personala organizacij: analiz teoretikometodologicheskih i metodicheskih aspektov. [Loyalty of the personnel of organizations: analysis of theoretical, methodological and methodological aspects]. Perspektivy nauki i obrazovanija. № 2. S. 95-103. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/loyalnost-personala-organizatsiy-analiz-teoretiko-metodologicheskih-i-metodicheskih-aspektov. (in Russian).

12. Harskij K. V. (2003). Blagonadezhnost’ i lojal’nost’ personala. [Reliability and loyalty of staff]. Sankt-Peterburg: Piter, 496 s. (in Russian).

13. Shpektorenko I. V. (2013). Lojaljnistj jak jakistj personalu: do problemy formuvannja ta ocinjuvannja. [Loyalty as a quality of staff: to the problem of formation and evaluation]. Publichne administruvannja: teorija ta praktyka. Vyp. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Patp_2013_1_21 (in Ukrainian).

14. Shhjokin G. V. (2020). Menedzhment personala: 6-e izd., stereotip. [Personnel management]. Kiev: Mezhregional’naja Akademija upravlenija personalom. 484 s. URL: https://schokin.com.ua/assets/books/managment-personala.pdf (in Russian).

Post Author: Кравчик Юрій

Translate