Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ОСОБЛИВОСТІ КОНЦЕПТУ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ГІРНИЧОДОБУВНОЇ ГАЛУЗІ

FEATURES OF THE CONCEPT STATE REGULATION OF NATIONAL DEVELOPMENT MINING INDUSTRY

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-306-3-18

Богдан ЯЦИКОВСЬКИЙ
ВНЗ «Національна академія управління»
https://orcid.org/0000-0003-2966-3257

Bogdan YATSYKOVSKYY
Higher Education Institution «National Academy of Management»

Анотація мовою оригіналу

У статті визначено засадничі теоретичні положення щодо необхідності, міри та способів регулювання економіки, еколого-економічного, сталого та інноваційно-технологічного розвитку. Обґрунтовано завдання державного регулювання економічним розвитком гірничодобувної галузі. Запропоновано розглядати як комплекс заходів держави у вугільній, нафтогазовій, металургійній, електроенергетичній промисловості та комунальному господарстві, що спрямовані на ефективне використання природно-ресурсного потенціалу, базованого на добуванні з надр корисних копалин, а також їх розвідки, розробки, первинної переробки, використання і збуту, внаслідок чого відбуваються прогресивні зміни виробничо-послугового і структурного характеру в економіці країни та її регіонів. Метою державного регулювання є ефективне використання природно-ресурсного потенціалу, базованого на добуванні з надр корисних копалин, а також їх розвідки, розробки, первинної переробки, використання і збуту. Охарактеризовано комплекс заходів державного регулювання економічним розвитком гірничодобувної галузі за напрямками планування, регулювання, регламентування, нагляду і контролю. Особливу увагу звернено на інструменти регулювання, а саме дозвільні з відповідним адміністративним супроводом, податкові, інвестиційні. У рамках визначення особливостей регламентування розвитку галузі  акцентовано увагу на його взаємозв’язку з програмними документами загальнодержавного і регіонального рівнів.

Ключові слова: національна економіка, гірничодобувна галузь, економічний розвиток, державне регулювання, сталий розвиток.

Розширена анотація англійською мовою

The organization and maintenance of sustainable socio-economic progress of the country are closely connected not only with the rational use of the country’s natural resources, but also with the implementation of effective state policy on the protection and reproduction of natural biogeocenoses. The construction and implementation of such a policy must meet both the tactical and long-term prospects of economic and social development of the state. The strategic importance of the mining industry for society requires regulation to ensure sustainable development and should be regulated at the state level, but to be specific to regional specifics while taking into account national interests.

The article identifies the basic theoretical provisions on the need, extent and methods of regulating the economy, environmental and economic, sustainable and innovation and technological development. The task of state regulation of economic development of the mining industry is substantiated. It is proposed to consider as a set of state measures in the coal, oil and gas, metallurgy, electricity and utilities, aimed at efficient use of natural resource potential based on mining, as well as their exploration, development, primary processing, use and marketing , as a result of which there are progressive changes of production and service and structural nature in the economy of the country and its regions. The purpose of state regulation is the efficient use of natural resource potential based on the extraction of minerals from the subsoil, as well as their exploration, development, primary processing, use and marketing. A set of measures of state regulation of economic development of the mining industry in the areas of planning, regulation, regulation, supervision and control is described. Particular attention is paid to regulatory tools, namely permits with appropriate administrative support, tax, investment. In determining the specifics of regulating the development of the industry, attention is focused on its relationship with the policy documents of the national and regional levels.

Key words: national economy, mining industry, economic development, state regulation, sustainable development.

Література

  1. Біловус Р. В. Особливості правового регулювання державного контролю і нагляду за загальним користуванням надрами в Україні / Р. В. Біловус // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Юридичні науки. – 2016. – Вип. 2(2). – С. 11–15.
  2. Жуков І. М. Міжнародно-правові аспекти регулювання відносин з розробки родовищ нафти і газу / І. М. Жуков // Актуальні проблеми сучасного міжнародного права : зб. наук. ст. за матеріалами І Харк. міжнар.-прав. читань, Харків, 27 листоп. 2015 р. : у 2 ч. – Харків, 2015. – Ч. 1. – С. 203–214.
  3. Козьяков І. М. Державний гірничий нагляд: результати реформування / І.М. Козьяков // Право і суспільство. – 2013. – № 2. – С. 128–134.
  4. Леонова О. В. Набуття і припинення права на використання надр: правове регулювання та проблеми практики / О. В. Леонова // Вісник Академії митної служби України. Сер. : Право. – 2011. – № 1. – С. 123–129.
  5. Люта Н. Г. Перспективи української геології – дерегуляція чи сталий розвиток? / Н. Г. Люта, Г. Г. Лютий // Мінеральні ресурси України. – 2015. – № 2. – С. 3–6.
  6. Маланчук Л. О. Особливості формування державної політики щодо регулювання відносин у сфері надрокористування / Л. О. Маланчук // Науковий вісник Академії муніципального управління. Серія : Управління. – 2014. – Вип. 1. – С. 401–408.
  7. Шкварчук Л. О. Формування доктрини державного регулювання економіки під впливом економічних криз / Л. О. Шкварчук. // Демократичне врядування. – 2012. – Вип. 9. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeVr_2012_9_30
  8. Макаренко О. Ю. Специфіка державного регулювання відносин користування надрами: органи загальної, спеціальної компетенції / О. Ю. Макаренко // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2014. – № 1. – С. 85–94.
  9. Жикаляк М. В. Виснаження ефективних запасів корисних копалин – загроза національній безпеці України / М. В. Жикаляк // Мінеральні ресурси України. – 2016. – № 3. – С. 3–7.
  10. Державний кадастр родовищ і проявів корисних копалин : ДНВП «Геоінформ України» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://geoinf.kiev.ua/derzhavnyy-oblik-rodovyshch-ta-zapasiv-korysnykh-kopalyn/derzhavnyy-kadastr-rodovyshch-i-proyaviv-korysnykh-kopalyn/
  11. Перелік корисних копалин загальнодержавного значення : Постанова Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.kmu.gov.ua/npas/20058044.
  12. Про Державний фонд родовищ корисних копалин України : Постанова Кабінету Міністрів України від 02.03.1993 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/150-93-%D0%BF.
  13. Long K. R. Economics of mining law / Keith R. Long // Nonrenewable Resources. – 1995. – Vol. 4. – РР. 74–83.
  14. Про затвердження Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази України на період до 2030 року : Закон України від 21.04.2011 № 3268-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3268-17
  15. Про схвалення Енергетичної стратегії України на період до 2035 року «Безпека, енергоефективність, конкурентоспроможність» : Закон України від 18.08.2017 № 605-р [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/605-2017-%D1%80
  16. Булгаков І. М. Гірничий нагляд в урядовому механізмі на теренах України в ХІХ – поч. ХХ ст. / І. М. Булгаков // Теорія та практика державного управління. – 2014. – Вип. 1. – С. 58–66.
  17. Юридична енциклопедія: В 6 т. / Редкол. : Ю. С. Шемшученко (відп. ред.) та ін. – К., 1998. – Т. 1: А–Г.

References

  1. Bilovus R. V. Osoblyvosti pravovoho rehuliuvannia derzhavnoho kontroliu i nahliadu za zahalnym korystuvanniam nadramy v Ukraini / R. V. Bilovus // Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia : Yurydychni nauky. – 2016. – Vyp. 2(2). – S. 11–15.
  2. Zhukov I. M. Mizhnarodno-pravovi aspekty rehuliuvannia vidnosyn z rozrobky rodovyshch nafty i hazu / I. M. Zhukov // Aktualni problemy suchasnoho mizhnarodnoho prava : zb. nauk. st. za materialamy I Khark. mizhnar.-prav. chytan, Kharkiv, 27 lystop. 2015 r. : u 2 ch. – Kharkiv, 2015. – Ch. 1. – S. 203–214.
  3. Koziakov I. M. Derzhavnyi hirnychyi nahliad: rezultaty reformuvannia / I.M. Koziakov // Pravo i suspilstvo. – 2013. – № 2. – S. 128–134.
  4. Leonova O. V. Nabuttia i prypynennia prava na vykorystannia nadr: pravove rehuliuvannia ta problemy praktyky / O. V. Leonova // Visnyk Akademii mytnoi sluzhby Ukrainy. Ser. : Pravo. – 2011. – № 1. – S. 123–129.
  5. Liuta N. H. Perspektyvy ukrainskoi heolohii – derehuliatsiia chy stalyi rozvytok? / N. H. Liuta, H. H. Liutyi // Mineralni resursy Ukrainy. – 2015. – № 2. – S. 3–6.
  6. Malanchuk L. O. Osoblyvosti formuvannia derzhavnoi polityky shchodo rehuliuvannia vidnosyn u sferi nadrokorystuvannia / L. O. Malanchuk // Naukovyi visnyk Akademii munitsypalnoho upravlinnia. Seriia : Upravlinnia. – 2014. – Vyp. 1. – S. 401–408.
  7. Shkvarchuk L. O. Formuvannia doktryny derzhavnoho rehuliuvannia ekonomiky pid vplyvom ekonomichnykh kryz / L. O. Shkvarchuk. // Demokratychne vriaduvannia. – 2012. – Vyp. 9. – Rezhym dostupu : http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeVr_2012_9_30
  8. Makarenko O. Yu. Spetsyfika derzhavnoho rehuliuvannia vidnosyn korystuvannia nadramy: orhany zahalnoi, spetsialnoi kompetentsii / O. Yu. Makarenko // Naukovyi visnyk Dnipropetrovskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav. – 2014. – № 1. – S. 85–94.
  9. Zhykaliak M. V. Vysnazhennia efektyvnykh zapasiv korysnykh kopalyn – zahroza natsionalnii bezpetsi Ukrainy / M. V. Zhykaliak // Mineralni resursy Ukrainy. – 2016. – № 3. – S. 3–7.
  10. Derzhavnyi kadastr rodovyshch i proiaviv korysnykh kopalyn : DNVP «Heoinform Ukrainy» [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://geoinf.kiev.ua/derzhavnyy-oblik-rodovyshch-ta-zapasiv-korysnykh-kopalyn/derzhavnyy-kadastr-rodovyshch-i-proyaviv-korysnykh-kopalyn/
  11. Perelik korysnykh kopalyn zahalnoderzhavnoho znachennia : Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 12.12.1994 [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://www.kmu.gov.ua/npas/20058044.
  12. Pro Derzhavnyi fond rodovyshch korysnykh kopalyn Ukrainy : Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 02.03.1993 [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/150-93-%D0%BF.
  13. Long K. R. Economics of mining law / Keith R. Long // Nonrenewable Resources. – 1995. – Vol. 4. – RR. 74–83.
  14. Pro zatverdzhennia Zahalnoderzhavnoi prohramy rozvytku mineralno-syrovynnoi bazy Ukrainy na period do 2030 roku : Zakon Ukrainy vid 21.04.2011 № 3268-VI [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3268-17
  15. Pro skhvalennia Enerhetychnoi stratehii Ukrainy na period do 2035 roku «Bezpeka, enerhoefektyvnist, konkurentospromozhnist» : Zakon Ukrainy vid 18.08.2017 № 605-r [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/605-2017-%D1%80
  16. Bulhakov I. M. Hirnychyi nahliad v uriadovomu mekhanizmi na terenakh Ukrainy v KhIKh – poch. KhKh st. / I. M. Bulhakov // Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia. – 2014. – Vyp. 1. – S. 58–66.
  17. Yurydychna entsyklopediia: V 6 t. / Redkol. : Yu. S. Shemshuchenko (vidp. red.) ta in. – K., 1998. – T. 1: A–H.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate