Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ЕКОНОМІЧНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ ХАРЧУВАННЯ ДІТЕЙ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ

ECONOMIC ASPECTS OF CHILDREN’S NUTRITION ORGANIZATION IN SCHOOLS

Сторінки: 233-239. Номер: №4, Том 2, 2020 (284)

Автори:
КОНОВАЛЕНКО А. С.
Таврійський державний агротехнологічний університет ім.Д.Моторного

KONOVALENKO A.
Dmytro Motornyi Tavria State Agrotechnological University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4(2)-40
Надійшла / Paper received : 04.08.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020

Анотація мовою оригіналу

В Україні активно триває реформування системи організації харчування у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО), що проводяться Міністерством освіти і науки. Міністерство охорони здоров’я України впроваджує оновлені Норми фізіологічних потреб населення України із урахуванням рекомендацій та стандартів ВООЗ та Європейської агенції з харчової безпеки. Одним  з найважливіших напрямів реформи освіти є створення безпечного освітнього простору для дітей шкільного віку, у тому числі в аспектах забезпечення дітей якісним та безпечним харчуванням у ЗЗСО. Необхідність комплексного та системного підходу до розробки нових механізмів організації харчування у навчальних закладах розширює коло наукових проблем та завдань наукового пошуку, що потребують розв’язання задля забезпечення ефективного вирішення існуючих проблем управління діяльністю постачальників послуг харчування дітей у загальноосвітніх закладах.
Дослідження сучасного стану організації харчування дітей у закладах загальної освіти.
Методологічною та теоретичною основами дослідження є економічна теорія, наукові розробки науковців у питаннях організації харчування дітей у системі загальної середньої освіти, методичні інструкції та норми державного регулювання системи організації харчування дітей у навчальних закладах тощо. В ході дослідження використано такі методи: абстрактно-логічний, емпіричний, порівняльного аналізу, середніх величин, узагальнення та інші.
У статті наводиться аналіз існуючих моделей організації харчування дітей у ЗЗСО в Україні. Проаналізовано рівень забезпеченості учнів харчуванням. Наведено аналіз механізму регулювання організації харчування у навчальних закладах та визначено місце маркетингу у системі забезпечення організації харчування у ЗЗСО. Розкрито напрями маркетингового забезпечення організації харчування у ЗЗСО.
З метою розробки перспективних напрямів модернізації системи організації харчування у закладах загальної середньої освіти в Україні за результатами проведеного дослідження доведено:
1) харчування дітей шкільного віку у межах організованого колективу є оптимальною формою забезпечення дітей гарячим харчуванням протягом навчального дня;
2) рівень забезпеченості учнів ЗЗСО харчуванням є недостатнім, однак має позитивну динаміку;
3) маркетингове забезпечення організації харчування дітей у ЗЗСО є інструментом підвищення ступеню досягнення цілей навчального закладу зі створення безпечного освітнього простору наряду з інноваційно-інвестиційним, фінансово-економічним, нормативно-правовим, матеріально-технічним, інформаційно-комунікаційним, кадровим забезпеченням;
4) маркетингове забезпечення організації харчування дітей у ЗЗСО є інструментом створення сприятливих умов для підвищення фінансової автономії закладів та реалізується шляхом здійснення маркетингової товарної, цінової, комунікаційної політики, політики розподілу, маркетингу стосунків.
Наведені напрями відповідають вектору реформування освітнього простору в Україні та дозволяють стверджувати, що впровадження маркетингового механізму у систему організації харчування дітей у загальноосвітніх закладах може бути потужним інструментом підвищення якості та безпечності харчування дітей, з одного боку, та підґрунтям фінансової автономії закладів освіти, з іншого.
Ключові слова: заклади загальної середньої освіти, організація харчування, маркетинг, маркетингове забезпечення, інституційний механізм, маркетинговий механізм.

Розширена анотація англійською мовою

The reform of the system of catering in general secondary education in Ukraine carried out by the Ministry of Education and Science, is underway. The Ministry of Health of Ukraine implements the updated Norms of physiological needs of the population of Ukraine taking into account the recommendations and standards of the WHO and the European Food Safety Agency. One of the most important areas of education reform is the creation of a safe educational space for school-age children, including in terms of providing children with quality and safe food in the school. The need for a comprehensive and systematic approach to the development of new mechanisms for nutrition in educational institutions expands the range of scientific problems and research problems that need to be addressed to ensure effective management of existing problems of managing the activities of child nutrition providers in secondary schools.
Research of the current state of children’s nutrition in general education institutions.
Methodological and theoretical bases of the research are economic theory, scientific developments of scientists in the organization of children’s nutrition in the system of general secondary education, methodical instructions and norms of state regulation of the system of children’s nutrition in educational institutions, etc. The following methods were used in the study: abstract-logical, empirical, comparative analysis, averages, generalizations and others.
The article provides an analysis of existing models of children’s nutrition in the schools in Ukraine. The level of students’ food supply was analyzed. The analysis of the mechanism of regulation of the organization of a food in educational institutions is resulted and the place of marketing in system of maintenance of the organization of a food in schools is defined. The directions of marketing support of the organization of food in schools are opened.
Conclusions. In order to develop promising areas for modernization of the food organization system in general secondary education institutions in Ukraine, the results of the study proved:
1) nutrition of school-age children within the organized team is the optimal form of providing children with hot meals during the school day;
2) the level of food security for schoolers is insufficient, but has a positive dynamics;
3) marketing support for the organization of children’s nutrition in schools is a tool to increase the degree of achievement of the goals of the educational institution to create a safe educational space along with innovation and investment, financial and economic, regulatory, logistical, information and communication, staffing;
4) marketing support for the organization of children’s nutrition in schools is a tool for creating favorable conditions for increasing the financial autonomy of institutions and is implemented through the implementation of marketing product, pricing, communication policy, distribution policy, marketing relations.
These directions correspond to the vector of reforming the educational space in Ukraine and suggest that the introduction of a marketing mechanism in the system of children’s nutrition in secondary schools can be a powerful tool to improve the quality and safety of children’s nutrition, on the one hand, and the basis of financial autonomy of educational institutions.
Key words: general secondary education institutions, catering, marketing, marketing support, institutional mechanism, marketing mechanism.

References

  1. Beztelesna, L., Pliashko, O., Malkov, D. (2019). Catering as an indicator of the quality of life of human resources and socio-economic development of society. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, 23. P. 4-12. Retrieved from https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/186 [in Ukr.].
  2. Bielkin, L.M. (2011). Statistics of the cost of food for secondary school students at the expense of the budget and the problem of setting marginal trade margins. Quarterly scientific and information magazine “Statistics of Ukraine”. 3(54). P. 46-49. [in Ukr.].
  3. Bezpala, Z.V., Sarhosh, O.D. (2013). Features of the organization of food of pupils of city comprehensive schools. SMB. 4-2 (42). Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/osoblivosti-organizatsiyi-harchuvannya-uchniv-miskih-zagalnoosvitnih-shkil. [in Ukr.].
  4. Svystun, T.V., Lianna A.S. (2017). Research of the public catering market of Ukraine on the example of organization of school meals. Economics of the food industry. 9, vol. 1. P. 21–24. [in Ukr.].
  5. Babiuk, A. V., Makarova, O. V., Rohozynskyi. M. S. (2005). Food safety: modern problems: a guide.  [in Ukr.].
  6. Methodical recommendations for the organization of students’ nutrition in secondary schools. Retrieved from http://meold.kmu.gov.ua/minec/control/uk/publish/printable_article?art_id=83659 [in Ukr.].

7 DNU Open Data Portal “Institute of Educational Analytics”. Retrieved from http://opendata.iea.gov.ua  [in Ukr.].

  1. A pilot project for students “Lunch of your choice” has started in 5 schools of Lviv. Official site of Lviv City Council. Retrieved from https://city-adm.lviv.ua/news/society/education/245879-u-5-shkolakh-lvova-startuvav-pilotnyi-proekt-dlia-uchniv-obid-na-vybir [in Ukr.].
  2. Konovalenko A.S. (2020). Children Nutrition Safety Management. Food Industry Economics, Vol. 12, Issue 1, 28-34. doi:10.15673/fie.v12i1.1666 [in Ukr.].
  3. Lagodiienko V.V., Golodonyuk O.M., Milcheva V.V. Marketing strategy for bringing an innovative product to market. Economics of the food industry. T.10, Vip. 2. 2018. pp. 40-50. [in Ukr.].

Post Author: Кравчик Юрій

Translate