Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

АНАЛІЗ МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ КОМЕРЦІЙНИХ БАНКІВ

ANALYSIS OF MARKETING COMMUNICATIONS OF COMMERCIAL BANKS

Сторінки: 177-181. Номер: №3, 2021 (294)

Автори:
КОВАЛЬЧУК С. В.
e-mail: sveta_marketing@ukr.net
ЗАБУРМЕХА Є. М.
ORCID ID: 0000-0003-2223-3887
e-mail: tnv2504@gmail.com
Хмельницький національний університет

Svitlana KOVALCHUK,
Yevgena ZABURMEKHA
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-294-3-27
Надійшла / Paper received : 11.01.2021
Надрукована / Paper Printed : 10.03.2021

Анотація мовою оригіналу

      В статті проаналізовано маркетингові комунікації комерційного банку та ступінь їх ефективності у просуванні банківських послуг. Зазначено перешкоди у розвитку маркетингових комунікацій комерційних банків України. Розглянуто класичні інструменти маркетингових комунікацій, обґрунтовано важливість та необхідність використання нових підходів до банківського маркетингу. Проведений аналіз основних властивостей, притаманних кожній категорії засобів маркетингових комунікацій. Визначені етапи управління інтегрованими маркетинговими комунікаціями.
      Ключові слова: маркетинг, маркетингові комунікації, комерційний банк, прямий продаж, реклама, імідж, репутація.

Розширена анотація англійською мовою

     A sign of the modern financial market is the intensification of competition between commercial banks, the emergence competitors in the face of other financial intermediaries, creating new and improving existing ones banking products, increasing customer requirements for the quality of banking services, increasing influence information technology.

Intensive use of marketing communications by banking institutions, main functions which are informing consumers about the features and benefits of banking products and services, incentives demand, maintaining customer loyalty, creating a positive image of banks is one of the important prerequisites development of banking institutions.

Intensive use of marketing communications by banking institutions, the main functions of which are informing consumers about the features and benefits of banking products and services, stimulating demand, maintaining customer loyalty, creating a positive image of banks is one of the important prerequisites for banking institutions.

Instead, obstacles to the development of marketing communications of most Ukrainian banks are the imperfection of communication policy, the lack of a clear definition of the functions of marketing services, the lack of banking information provided to customers; lack of unified information databases and non-systemic nature of marketing research. The solutions to these problems determine the relevance of this study.

The article analyzes the marketing communications of a commercial bank and the degree of their effectiveness in the promotion of banking services. Obstacles to the development of commercial marketing communications are noted banks of Ukraine. The classic tools of marketing communications are considered, the importance of and is substantiated the need to use new approaches to banking marketing. The analysis of the main properties and defects inherent in each category of marketing communications. Defined stages management of integrated marketing communications.
      Keywords: marketing, marketing communications, commercial bank, direct sales, advertising, image, reputation.

References

  1. Halianova L. Reitynh byznes-doveryia v bankovskoi sfere / L. Halianova // Marketynhovыe yssledovanyia v Ukrayne. – 2010. – № 5(42). – S. 64-69.
  2. Dibrova T.H. Marketynhova polityka komunikatsii: stratehii, vitchyzniana praktyka. Navchalnyi posibnyk. / T.H. Dibrova. – K.: «Vydavnychyi dim «Profesional», 2009. – 320 s.
  3. Kosar N.S. Osoblyvosti marketynhovykh stratehii bankiv u suchasnykh umovakh / N.S. Kosar, Ye.O. Uholkov, A.B. Haiduk // Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. – 2010. – № 6. – S. 184-187.
  4. Krychevskyi N.A. Osnovnыe puty razvytyia klyentskoi bazы banka / N.A. Krychevskyi // Fynansы. – 2010. – № 9. – S. 23-25.
  5. Mazylkyna E.Y. Marketynhovыe kommunykatsyy: uchebno-praktycheskoe posobye./ E.Y. Mazylkyna. – M.: Yzdatelsko – torhovaia korporatsyia «Denykov y K», 2008. – 256 s.
  6. Milanokis Dzh. Analiz kliientiv bankiv ta otsiniuvannia posluhy ipotechnoho kredytuvannia: naslidky polityky sehmentatsii rynku / Dzh. Milanokis // Banky ta bankivski systemy. – 2007. – № 3. – S. 150-165.
  7. Prymak T.A. Yssledovanye reklamы v Ukrayne: ratsyonalnыi y эmotsyonalnыi aspektы / T.A. Prymak // Marketynh y reklama. – 2010. – № 10(170). – S. 46-52.
  8. Puhachevska K.I. Suchasni tendentsii ta stan konkurentnoho seredovyshcha v ekonomitsi Ukrainy / K.I. Puhachevska // Innovatsiina ekonomika. – 2011. – № 22 . – S. 95-98.
  9. Romanenko L.F. Deiaki aspekty komunikatsiinoi polityky ukrainskykh komertsiinykh bankiv / L.F. Romanenko, M.V. Bakhanova // Materialy druhoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Rozvytok naukovykh doslidzhen 2006». – T 11. – Poltava, 2010. – S. 17-20.
  10. Shchukin L. Stvorennia pozytyvnoho imidzhu bankivskoi systemy v umovakh kryzy / L. Shchukin // Visnyk NBU. – 2011. – № 2. – S. 14-15.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate