Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ТЕХНОЛОГІЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОЇ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ

TECHNOLOGIES FOR ENSURING EFFECTIVE MARKETING ACTIVITIES OF INDUSTRIAL ENTERPRISES

Сторінки: 182-185. Номер: №3, 2021 (294)

Автори:
Калманович Олександр
Аріельський університет, Ізраїль

Oleksandr Kalmanovych
Ariel University, Israel

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-294-3-28
Надійшла / Paper received : 11.01.2021
Надрукована / Paper Printed : 10.03.2021

Анотація мовою оригіналу

      У статті досліджено сутність маркетингу та маркетингової діяльності підприємства. Визначено, що удосконалення маркетингової діяльності, а саме технологій маркетингу на підприємстві є актуальним завданням унаслідок зростаючої ролі маркетингової діяльності та її впливу на прибутковість підприємства. Доведена роль таких складових системи менеджменту як контроль та аналіз у підвищенні ефективності маркетингової діяльності господарюючого суб’єкта. Виокремлено базові напрями вдосконалення маркетингової діяльності промислового підприємства. Обґрунтовано вплив сформованої маркетингової стратегії на досягнення поставлених поточних та стратегічних цілей ведення бізнесу. Розглянуто базові концепції маркетингу, на основі яких підприємство здійснює управління маркетинговою діяльністю.
      Ключові слова: маркетинг, промислове підприємство, удосконалення маркетингової діяльності, ефективність маркетингу, маркетингова стратегія.

Розширена анотація англійською мовою

      In the conditions of strengthening of integration and globalization processes, frequent changes of conditions of functioning the industrial enterprises need to create adaptation mechanisms, to improve system of management of financial and economic activity, to define directions of increase of competitiveness of production and prospects of expansion of markets, and also to improve marketing activity. Making changes in the processes of marketing research, the formation of marketing strategies, market segmentation with consideration of issues regarding product positioning will increase the level of marketing efficiency in the enterprise. Only with the improvement of technologies to ensure effective marketing activities for the company it becomes possible to expand market segments, constantly monitor changes in consumer preferences (needs), as well as trends in doing business in a particular segment of sales and more.
The article examines the essence of marketing and marketing activities of the enterprise. It is determined that the improvement of marketing activities, namely marketing technologies at the enterprise is an urgent task due to the growing role of marketing activities and its impact on the results of the enterprise. The interdependence of management functions and management functions of marketing activity of an industrial enterprise is proved. The role of such components of the management system as control and analysis in improving the efficiency of marketing activities of the business entity is proved. The basic directions of improvement of marketing activity of the industrial enterprise, in particular in marketing researches, in a price policy, at product development, in advertising activity, in organizational structure and in the organization of distribution of the goods are allocated. The influence of the formed marketing strategy on the achievement of the set current and strategic goals of doing business is substantiated. The basic concepts of marketing on the basis of which the company manages marketing activities are considered. The influence of the organization of the marketing structure (marketing department) and the corresponding information support on the effectiveness of marketing activities and obtaining the goals of the enterprise is studied. The necessity of forming a system of indicators according to which the management staff will be able to assess the level of efficiency of marketing activities of an industrial enterprise is proved.
Key words: marketing, industrial enterprise, improvement of marketing activity, marketing efficiency, marketing strategy.

References

  1. Vorobets V. Marketynhovi tekhnolohii promyslovykh pidpryiemstv, yikh osoblyvosti / V. Vorobets // Halytskyi ekonomichnyi visnyk. – 2014. – T. 47. – № 4. – S. 170–178.
  2. Osnach O. F. Promyslovyi marketynh: pidruchnyk / O. F. Osnach, V. P. Pylypchuk, L. P. Kovalenko. – Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 2009. – 365 s.
  3. Abramovych I. A. Marketynhova diialnist pidpryiemstva ta kontrol za yii realizatsiieiu / I. A. Abramovych, D. V. Volovyk // Ahrosvit. – 2020. – № 10. – S. 52–56.
  4. Voit D. S. Vdoskonalennia marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv kharchovoi promyslovosti [Elektronnyi resurs] / D. S. Voit // Efektyvna ekonomika. – 2014. – № 9. – Rezhym dostupu : www.economy.nayka.com.ua
  5. Marketynhova diialnist pidpryiemstv: suchasnyi zmist [monohrafiia] za zah. red. d.e.n., prof. N. V. Karpenko. – Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 2016. – 252 s.
  6. Datsenko I. M. Formuvannia marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva [Elektronnyi resurs] / I. M. Datsenko // Efektyvna ekonomika. – 2014. – № 4. – Rezhym dostupu : www.economy.nayka.com.ua
  7. Mukha R. A. Osoblyvosti zdiisnennia marketynhovoi diialnosti pidpryiemstvamy [Elektronnyi resurs] / R. A. Mukha. – 2018. – № 5. – Rezhym dostupu : www.economy.nayka.com.ua
  8. Savchuk A. Efektyvnist marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv / A. Savchuk // Visnyk KNTEU. – 2015. – № 5. – S. 27–38.
  9. Bochko O. Yu. Vyznachennia rivnia efektyvnosti marketynhovoi diialnosti na korotkostrokovyi period / O. Yu. Bochko // Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». – 2016. – № 846. – S. 21–24.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate