Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

БАГАТОКАНАЛЬНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК КЛЮЧОВИЙ ЕЛЕМЕНТ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ

MULTICHANNEL MARKETING AS A KEY ELEMENT OF E-COMMERCE DEVELOPMENT STRATEGY

Сторінки: 208-211. Номер: №6, Том 1, 2021 (300)

Автори:
ЮШКЕВИЧ О. О.
ORCID ID: 0000-0002-6906-5799
e-mail: elenastrateg@ukr.net
ВІКАРЧУК О. І.
ORCID ІD: 0000-0001-7574-5347
e-mail: viktoriya98@ukr.net
ПАЩЕНКО О. П.
ORCID ID: 0000-0002-5003-8977
e-mail:  pashchenko.olga.2017@gmail.com
Державний університет «Житомирська політехніка»

OLENA YUSHKEVYCH, OLGA VIKARCHUK, OLGA PASHCHENKO
Zhytomyr Polytechnic State University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6-33
Надійшла / Paper received : 26.10.2021
Надрукована / Paper Printed : 07.12.2021

Анотація мовою оригіналу

      У статті досліджено основні драйвери розвитку електронної комерції в Україні. Встановлено, що об’єктом багатоканального маркетингу на ринку інформаційних технологій є аналіз інформації та її якісна оцінка за допомогою мережевих інформаційних систем та інших засобів інформаційних технологій. Проведено порівняльну характеристику елементів комплексу традиційного маркетингу та маркетингу в електронній комерції, визначено їх специфічні особливості. Доведено, що багатоканальна маркетингова персоналізація в електронній комерції передбачає формування середовища, в якому ключовим елементом бізнесу є управління інформацією про споживачів, що дозволяє розширити аналітику, атрибуцію відповідей та цифровізацію маркетингу. Запропоновано заходи щодо впровадження багатоканального маркетингу в електронній комерції, що забезпечує додаткові можливості щодо персоналізації клієнтського досвіду; оптимізації маркетингу; стимулювання генерації попиту та його зростання для фахівців з маркетингу в сегменті B2B.
     Ключові слова: багатоканальний маркетинг, стратегія, електронна комерція, цифровізація, інтернет-маркетинг, персоналізація.

Розширена анотація англійською мовою

     The article examines the main drivers of e-commerce development in Ukraine, which are: increasing the level of Internet penetration; restrictions caused by COVID; expanding the geography of delivery and reducing its time without harming the environment. It is established that the object of multichannel marketing in the information technology market is the analysis of information and its qualitative evaluation using network information systems and other means of information technology. The comparative characteristic of elements of a complex of traditional marketing and marketing in electronic commerce is carried out, their specific features are defined. Traditional marketing aims to analyze demand, competitors, identify opportunities and create tasks for production, test products on potential consumers, while multichannel marketing in e-commerce helps to promote products on the Internet, analyze the supply and demand of competitors, test the product, but not related to production planning. It is proved that multichannel marketing personalization in e-commerce involves the formation of an environment in which a key element of business is the management of consumer information, which allows expanding analytics, attribution of answers and digitalization of marketing. It is established that the placement of goods for sale in electronic format, optimizes costs such as rent or maintenance of its own warehouse, targeted advertising of goods, transportation costs, product packaging. Measures for the introduction of multichannel marketing in e-commerce are proposed, which provides additional opportunities for: personalization of customer experience for each channel through in-depth analysis of the audience and the formation of each customer’s unified view; marketing optimization which allows coordinating the operations of marketing and sales departments, to make decisions based on data that increase the return on investment; stimulating the generation of demand and its growth for marketers in the B2B segment which allows you to increase conversions and increase sales.
     Keywords: multichannel marketing, strategy, e-commerce, digitalization, internet marketing, personalization.

References

  1. Bozulenko O.Iu. Zastosuvannia marketynhu v elektronnii komertsii / O.Iu. Bozulenko, I.O.Zhalba // Ekonomika i suspilstvo. Mukachivskyi derzhavnyi universytet. – 2017. – Vyp.13. – S. 363 – 367
  2. Zelich V.V. Rol i znachennia kompleksu instrumentiv marketynhovykh komunikatsii ta yikh vplyv na diialnist pidpryiemstva / V.V. Zelich, S.Iu. Soima, V.V. Krysa // Infrastruktura rynku. – 2020. – Vyp. 43. – S. 160–167.
  3. Kapustina L. M. Internet-marketing. Teoriya i praktika prodvizheniya brenda v Seti : [monografiya] / L. M. Kapustina, I.D.Mosunov ; Min-vo obrazovaniya i nauki RF, Ural. gos. ekon. un-t. – Ekaterinburg : Izd-vo Ural. gos. ekon. un-ta, 2015. – 102 s.
  4. Marketynh u tsyfrovomu seredovyshchi : pidruchnyk / N. Ye. Letunovska, L. M. Khomenko, O. V. Liulov ta in. ; za zah. red. N.Ye. Letunovskoi, L. M. Khomenko. – Sumy : Sumskyi derzhavnyi universytet, 2021. – 259 s.
  5. Rynok elektronnoi komertsii v Ukraini dosiahnuv $4 mlrd [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://soulpartners.com.ua/news/tpost/x2dve03v71-rinok-elektronno-komerts-v-ukran-dosyagn
  6. Tsyfrovyi marketynh – model marketynhu KhKhI storichchia : monohrafiia / avt. kol. : M.A. Oklander, T.O. Oklander, O.I.Yashkina [ta in.] ; za red. M.A. Oklandera. – Odesa : Astroprynt, 2017. – 292 s.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate