РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА УМОВ ПОГЛИБЛЕННЯ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ
DEVELOPMENT OF SOCIAL RESPONSIBILITY IN CONDITIONS OF DEEPENING EUROPEAN INTEGRATION PROCESSES
Сторінки: 225-231. Номер: №6, Том 1, 2021 (300)
Автори:
ХАРУН О. А.
ORCID ID: 0000-0003-4510-1924
e-mail: harunelena74@gmail.com
ГРИЦИНА Л. А.
ORCID ID: 0000-0003-1606-8862
e-mail: mev2010conf@gmail.com
Хмельницький національний університет
OLENA KHARUN, Lesia Hrytsyna
Khmelnytskyi National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6-35
Надійшла / Paper received : 03.11.2021
Надрукована / Paper Printed : 07.12.2021
Анотація мовою оригіналу
У статті досліджено сутність понять «відповідальність» та «соціальна відповідальність». Виділено основні компоненти структури соціальної відповідальності: політичну; цивільну; виробничу; правову; моральну; відповідальність у сфері сімейно-побутових відносин. Встановлено, що на розвиток соціальної відповідальності впливають фактори, які обумовлені сучасними реаліями: глобалізація і пов’язане з нею загострення конкуренції; зростаючі розміри і вплив компаній; конкуренція компаній за персонал; зростаюча роль нематеріальних активів. Наведено чотири рівні соціальної відповідальності: макрорівень, мезорівень, макрорівень, мегарівень. Визначено загальні проблеми та перспективи розвитку соціальної відповідальності. Запропоновано основні напрями забезпечення розвитку соціальної відповідальності підприємств за умов євроінтеграції.
Ключові слова: соціальна відповідальність; персонал; підприємство; структура соціальної відповідальної; рівні соціальної відповідальності; проблеми та перспективи розвитку соціальної відповідальності.
Розширена анотація англійською мовою
The purpose of the article is to analyze and improve the theoretical and practical aspects and directions of social responsibility of enterprises in terms of European integration. The essence of the concepts «responsibility» and «social responsibility» is investigated in the article. The main components of the structure of social responsibility are identified: political responsibility; civil liability; production responsibility; legal liability; moral responsibility; responsibility in the field of family and domestic relations. It is established that the development of social responsibility is influenced by the following factors, which are due to modern realities: globalization and the associated intensification of competition; growing size and influence of companies; competition of companies for personnel; the growing role of intangible assets. There are four levels of social responsibility: macro level, meso level, macro level, mega level. To study the internal social responsibility of the enterprise, six areas have been identified, each of which is proposed to be evaluated according to the list of indicators: remuneration and motivation of staff; professional training and staff development; Occupational Health; social programs; additional incentives for staff; satisfaction with the moral and psychological climate in the team.
Favorable and unfavorable characteristics of the development of social responsibility in domestic industrial enterprises are revealed. The general problems and prospects of development of social responsibility in Ukraine are defined. The main directions of ensuring the system of social responsibility of enterprises in terms of European integration are proposed.
Keywords: social responsibility; personnel; enterprise; types of socially responsible; levels of social responsibility; problems and prospects for the development of social responsibility.
References
- Filosofskij slovar / [pod red. I. T. Frolova]. – M. : Politizdat, 1981. – 467 s.
- Safin V. F. Psihologicheskaya sushnost otvetstvennosti lichnosti / V. F. Safin // Teoriya i praktika formirovaniya kommunisticheskogo soznaniya. – Ufa, 1986. – S. 43–57.
- Spirkin A. G. Soznanie i samosoznanie / A. G. Spirkin. – M. : Prosveshenie, 1972. – 344 s.
- Brych V. Ya. Sotsialna vidpovidalnist vitchyznianykh pidpryiemstv / V. Ya. Brych, I. I. Smachylo // Эkonomyka y upravlenye predpryiatyem. –2014. – № 5/2(19). – S. 36–39.
- Hryshchuk V.K. Sotsialna vidpovidalnist : navchalnyi posibnyk / V.K. Hryshchuk. – Lviv : Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav, 2012. – 152 s.
- Muzdybaev K. Psihologiya otvetstvennosti / K. Muzdybaev. – L. : Nauka, 1983. – 286 s.
- Shaburov A. V. Socialnaya otvetstvennost lichnosti i ugolovnoe pravo / A. V. Shaburov // Voprosy sovershenstvovaniya ugolovno-pravovyh norm na sovremennom etape : Mezhvuz. sb. nauch. tr. – Sverdlovsk, 1986. – S. 65–78.
- Hachaturov R. L. Yuridicheskaya otvetstvennost / R. L. Hachaturov, R. G. Yagutyan. – Tolyatti : VGU im. V.N. Tatisheva, 1995. – 22 s.
- Aloni H. Etyka biznesu: sotsialno-filosofskyi aspekt : avtoref. dys. … kand. filos. Nauk : 09.00.03 / H. Aloni. – K., 2008. – 19 s.
- Bohutska N. M. Metodolohiia osmyslennia sotsialnoi vidpovidalnosti / N. M. Bohutska // Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Yurydychni nauky. – 2015. – № 824. – S. 208–217.
- Hriadunova L. Y. Sotsyalnaia otvetstvennost lychnosty v uslovyiakh razvytoho sotsyalyzma / L. Y. Hriadunova. – K. : Vyshcha shkola, 1979. – 132 s.
- Kornieva I.O. Sotsialna korporatyvna vidpovidalnist yak instrument pokrashchennia rezultativ roboty pidpryiemstva / I.O. Kornieva // Molodyi vchenyi 2017. – № 5 (45). – S. 618–621.
- Fursa M. Sotsialna vidpovidalnist pidpryiemstva: teoretyko-metodolohichni problemy stanovlennia [Elektronnyi resurs] / M. Fursa // Demokratychne vriaduvannia. – 2014. – Vyp. 14. – Rezhym dostupu : http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeVr_2014_14_26.
- Stratehiia spryiannia rozvytku sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu v Ukraini [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://www.svb.org.ua/ sites/default/files/201309_strategiya_spriyannya_rozvitku_svb. pdf.
- Melnyk S. Stanovlennia sotsialno-oriientovanoho biznesu v Ukraini yak skladova derzhavnoi sotsialnoi polityky / S. Melnyk // Ukraina: aspekty pratsi. – 2008. – № 5. – S. 32–36.
- Kyvaryna M. V. Korporatyvnaia sotsyalnaia otvetstvennost [Elektronnyi resurs] / M. V. Kyvaryna. – Rezhym dostupu : http://economicarggu.ru/2011_3/kivarina.pdf
- Komarova K.V. Sotsialna vidpovidalnist yak skladova stratehii rozvytku biznesu na pidpryiemstvakh Ukrainy / K.V. Komarova, N.V. Kovalchuk // Innovatsiina ekonomika. – 2016. – № 5-6. – S. 25–30.
- Halchak Kh. R. Sotsialna vidpovidalnist biznesu v rynkovykh umovakh hospodariuvannia / Kh. R. Halchak // Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». – 2011. – № 698 : Problemy ekonomiky ta upravlinnia. – S. 140–146.
- Mishchuk I. P. Otsiniuvannia sotsialnoi vidpovidalnosti torhovelnykh pidpryiemstv: poshuk metodychnykh pidkhodiv / I. P. Mishchuk, N. M. Hradiuk // Biznes-Inform. – 2014. – № 5 (436). – S. 200–204.
- Pankova A. D. Pro innovatsiini modeli upravlinnia trudovoiu sferoiu v aspekti sotsialnoi vidpovidalnosti / A. D. Pankova // Sotsyalnaia эkonomyka. – 2015. – № 1. – S. 117–123.
- Praktyky KSV v Ukraini [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://csr-ukraine.org/library/.
- Stetsyk A. Chynnyky ta pereshkody posylennia sotsialnoi vidpovidalnosti pidpryiemstva / A. Stetsyk // Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. – 2015. – Vyp. 12. – S. 311–317.
- Berzhanir A. L. Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist yak chynnyk pidvyshchennia efektyvnosti suchasnoho biznesu / A. L. Berzhanir // Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia. – 2014. – Vyp. 1-2. – S. 43–47.
- Mosiichuk I. V. Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist yak osnova suchasnoho rozvytku ekonomiky Ukrainy [Elektronnyi resurs] / I. V. Mosiichuk. // Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii. Seriia: Ekonomichni nauky. – 2015. – № 3. – Rezhym dostupu : http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2015_3_15.
- Diahnostyka stanu ta perspektyv rozvytku sotsialnoi vidpovidalnosti v Ukraini (ekspertni otsinky) : monohrafiia / [O. F. Novikova, M. Ye. Deich, O. V. Pankova ta in.].. – Donetsk, 2013. – 296 s.
- Topishko I.I. Sotsialna vidpovidalnist pidpryiemstva v Ukraini: problemy zabezpechennia ta shliakhy pidvyshchennia / I.I. Topishko, N.P. Topishko, T.I. Haletska // Prychornomorski ekonomichni studii. – 2016. – Vypusk 12-1. – S. 95–99.
- Zavora T. M. Sotsialni vidpovidalnist biznesu [Elektronnyi resurs] / T. M. Zavora. – Rezhym dostupu : http://77.121. 11.9/bitstream/PoltNTU/186/1/Zavora_tezy_2016.pdf