Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

РОЛЬ ЦИФРОВИХ ПЛАТФОРМ В ЗРОСТАННІ ТУРИСТИЧНОГО БІЗНЕСУ

THE ROLE OF DIGITAL PLATFORMS IN THE GROWTH OF THE TOURIST BUSINESS

Сторінки: 232-234. Номер: №6, Том 1, 2021 (300)

Автори:
ІЛЬНИЦЬКА-ГИКАВЧУК Г. Я.
ORCID ID: 0000-0003-4176-2784
e-mail: Halyna.Y.Ilnytska-Hykavchuk@lpnu.ua
Національний університет «Львівська політехніка»

GALINA ILNITSKA-GYKAVCHUK
National University «Lviv Polytechnic»

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6-36
Надійшла / Paper received : 06.11.2021
Надрукована / Paper Printed : 07.12.2021

Анотація мовою оригіналу

      У статті розглянуто сутність діджиталізації, а також переваги від її впровадження. Найбільш поширеними в сфері туризму цифровими технологіями є Big Data, blockchain, штучний інтелект, мобільні додатки, технології віртуалізації, інтелектуальні роботи, Інтернет речей тощо. Впроваджуючи цифрові технології, слід дотримуватись таких принципів, як ефективність, доцільність, обґрунтованість, системність, адаптивність, сталість. Основними стримуючими чинниками застосування цифрових технологій є їх висока вартість, відсутній або слабкий Інтернет-зв’язок, недосконалість законодавства, відсутність окремих технологій, а також державної підтримки їх впровадження. Недоліками цифровізації є те, що вона може призводити до безробіття, існують також проблеми безпеки.
     Ключові слова: інформаційні технології, цифрові платформи, діджиталізація, туризм, блокчейн.

Розширена анотація англійською мовою

     The article considers the role of digital platforms in the growth of the tourism business. The advantages of the introduction of digital platforms include: stimulating innovation, expanding the market, reducing costs, improving security, quality of operations, the formation of consumer value, improving the efficiency of enterprises, profitability, competitiveness. The first digital innovations in tourism appeared in the field of transport and accommodation services (e-booking, e-tickets, e-visas). The most common digital technologies in the field of tourism are Big Data, blockchain, artificial intelligence, mobile applications, virtualization technologies, intellectual works, the Internet of Things, etc. Digital technologies are also an effective tool for promoting the tourism potential of cities and are used by “smart” tourist destinations. They are already partially implemented in such cities as Lviv, Kyiv, Odessa. When implementing digital technologies, the following principles should be followed: efficiency (the benefits and costs of innovation should be compared), expediency (innovations should be useful and necessary), validity (need to justify the need for innovation), system (digital technologies should be implemented in different areas), adaptability (adaptation to specific conditions), sustainability (innovations should bring useful economic, environmental and social effects). The main deterrents to the use of digital technologies are their high cost, no or weak Internet connection, imperfect legislation, lack of certain technologies, as well as government support for their implementation. The disadvantages of digitalization are that it can lead to unemployment, and there are also security concerns. Digital technologies will continue to actively develop, will capture all spheres of public life.
     Keywords: information technologies, digital platforms, digitalization, tourism, blockchain.

References

  1. Kozhukhivska R.B. Digital-tekhnolohii yak osnova rozvytku turystychnoi diialnosti v Ukraini / R.B. Kozhukhivska, V.O.Nepochatenko // Ekonomika ta derzhava. – 2020. – № 7. – S. 93–98.
  2. Haponenko H.I. Perspektyvy vykorystannia tekhnolohii blokcheinu v turystychnii haluzi / H.I. Haponenko, V.Iu. Vasylenko // Visnyk KhNU im. V.N. Karazina. Seriia «Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm». – 2019. – Vyp. 10. – S. 193–199.
  3. Marusei T.V. Didzhytalizatsiia turystychnoho sektoru yak instrument rozvytku v suchasnykh umovakh / T.V. Marusei // Efektyvna ekonomika : elektronne naukove fakhove vydannia. – 2020. – № 8.
  4. Tokarenko O.I. Tsyfrovi tekhnolohii u mizhnarodnomu turyzmi ta hotelnii industrii / O.I. Tokarenko, T.V. Cheremisina, N.I.Babina // Infrastruktura rynku. – 2020. – Vypusk 44. – S. 126–130.
  5. Dashchuk Yu.Ie. Dosvid vykorystannia smart-tekhnolohii v upravlinni turystychnym produktom mista / Yu.Ie. Dashchuk, M.I.Lepkyi // Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk.– 2019 . – Vypusk 3(14). – S. 294–299.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate